Gloednieuwe rolstoel ingeleverd bij verhuizing: ‘Verspilling van 7500 euro’

donderdag 19 mei 2016 Leestijd: 4 min.

Schermafbeelding 2016-05-19 om 08.47.03 /

Willeke Tersteeg

Verslaggever

willeke.tersteeg@kro-ncrv.nl

donderdag 19 mei 2016 Leestijd: 4 min.

De vrees van onze tipgever Niek van den Adel, dat hij niet de enige is die zijn hulpmiddelen voor zijn handicap moet inleveren bij verhuizing, blijkt niet ongegrond. We krijgen tientallen reacties op Facebook, Twitter en via e-mail van mensen die zich in zijn verhaal herkennen. De verontwaardiging is groot en veel mensen vragen zich af of het niet makkelijker kan?

De 34-jarige Van den Adel liep na een motorongeluk een dwarslaesie op en heeft daarom een paar speciaal voor hem aangepaste rolstoelen. Als hij verhuist van Hilversum naar Blaricum, 10 kilometer verderop, krijgt hij een telefoontje van de organisatie Welzorg dat hij zijn rolstoelen moet inleveren en in Blaricum nieuwe moet aanvragen. Van den Adel is stomverbaasd. De rolstoelen zijn immers voor hem op maat gemaakt en niet zomaar te vervangen.



Herkenning

Wij willen weten hoe vaak dit voorkomt en doen een oproep. Hieronder een greep uit de reacties die we kregen van mensen die zich herkenden in het verhaal.

‘Mijn dochter heeft in mei 2015 een nieuwe op maat gemeten rolstoel gekregen. Eind augustus heeft ze een passende handbike gekregen. In november zijn we verhuisd naar Drenthe. Daar kregen wij te horen dat ze alles terug moest geven. We hebben alle maten van de rolstoel en handbike doorgegeven aan de nieuwe leverancier in Drenthe. Sinds 2 weken heeft ze weer precies hetzelfde setje als ze al had! Een verspilling van ongeveer 7500 euro die niet nodig was.’

‘Helaas gebeurt het heel vaak dat mensen een op maat gemaakte rolstoel moeten inleveren van de gemeente, wanneer diegene verhuist naar een andere gemeente. In 9 van de 10 gevallen moet men dan tot overmaat van ramp ook nog eens een huur/leen-rolstoel aanvragen bij de (nieuwe) gemeente waar zij zijn gaan wonen. Met veel tijd en energie en hulp van de ambtenaar in mijn vorige gemeente heb ik mijn rolstoel kunnen behouden. Maar geloof me, dit kost je 10 jaar van je leven aan stress. Het ongeloof hoe men met mensen om gaat: ze amputeren in het hart. Die impact onderschat men.’

‘Is niks nieuws. Toen ik destijds in 2003 van Oosterhout naar Breda verhuisde, moest ik ook mijn rolstoel, die amper 2 jaar oud was, inleveren. Gelukkig mocht ik mijn ‘oude’ rolstoel blijven gebruiken, totdat de nieuwe er was.’

‘Mijn moeder had dit in dezelfde gemeente. In het verzorgingstehuis hadden ze een contract met een bepaald bedrijf, moest een andere aangepaste rolstoel, terwijl ze de eerste pas had!’

Vragen

Het verhaal van Van den Adel kan dus rekenen op herkenning, maar veel mensen blijven ook zitten met vragen.

‘Ik begrijp niet dat een gemeente het dan niet door kan verkopen aan de andere gemeente. Aan die rolstoel(en) hebben ze niets meer. Waarschijnlijk komen die in één of andere opslag waar er nooit meer naar omgekeken wordt.’

‘Hoe lang duurt het dan weer voor je de goede hulpmiddelen hebt? Het is toch veel voordeliger dit als gemeente kort te sluiten met de gemeente waar naar toe wordt verhuisd?’

Depots door het land

Uit de verschillende reacties krijgen wij de indruk dat er in iedere gemeente een soort opslag moet zijn voor hulpmiddelen die niet meer gebruikt kunnen worden na verhuizing.

‘Klopt, bij het zorgcentrum van de (inmiddels overleden) oma van mijn man, was zo'n opslag. Stond helemaal vol. Allemaal mooie, op de persoon aangepaste, rolstoelen die nooit meer gebruikt kunnen worden. Tenzij ze weer opnieuw aangepast worden (duur).’

‘Ik vroeg: wat gebeurt er dan met mijn ‘Amsterdamse’ stoel? Die ging in een depot. Mocht er iemand van mijn maat en beperking in de gemeente Amsterdam opduiken in de komende 1,5 jaar dan zou diegene mijn stoel krijgen. En zo niet? Dan gaat ie op de schroothoop. Ondertussen bezuinigen we ons suf in Nederland want er worden zoveel kosten gemaakt. Een nieuwe rolstoel kost ongeveer 4000 euro. Die staat nu weg te rotten in een depot in Amsterdam. Ik begrijp er niets van.’

In orde

We lezen dat het gelukkig ook goed kan gaan:

‘Mijn vader heeft een rolstoel die hij via de gemeente kreeg, maar toen hij verhuisde heeft de gemeente dat administratief in orde gemaakt met de nieuwe gemeente. Het kan dus wel goed geregeld worden, zonder financiële rompslomp/verlies en zonder praktische rompslomp voor de gebruiker van het betreffende, noodzakelijke en op maat gemaakte hulpmiddel. Gemeentes en Welzorg moeten gewoon hun gezonde verstand gebruiken.’

‘Al jaren normale gang van zaken’

Meerdere mensen wijzen ons ook op het feit dat het inleveren van nieuwe hulpmiddelen ‘oud nieuws’ is en dat het al jaren zo gaat met verhuizingen. Mensen die hulpmiddelen hebben, zouden hiervan ook op de hoogte moeten zijn. 


‘Dat staat gewoon in het contract van alle hulpmiddelen die wij hebben. Rolstoel, tillift, douchebrancard, handbike, douchestoel,’ zo lezen we in een reactie op Facebook.

Ook Welzorg-directeur Michael van Nieuwkasteele die eerder op de zaak van onze eerste tipgever Van den Adel reageerde liet al weten dat het vaker gebeurt en dat het momenteel zo is geregeld. ‘Helaas gebeurt dit vaker en hebben we dit niet altijd in beeld. De overdracht van hulpmiddelen bij een verhuizing is namelijk nergens geregeld. Iedere gemeente heeft eigen beleid en een eigen leverancier. Dat is de consequentie van de wijze waarop de zorg nu is geregeld. Het kan betekenen dat bij een verhuizing de nieuwe gemeente de hulpmiddelen niet wil overnemen, omdat ze een contract hebben met een andere leverancier. Dat is een probleem binnen onze branche dat we proberen op te lossen.’ 



Oproep

Een bekend probleem dus. We vragen ons af wat hier dan precies aan gedaan wordt en welke totaalbedragen hiermee gemoeid zijn? Klopt het dat de overdracht van hulpmiddelen bij een verhuizing nergens is geregeld? En ook: kunnen we eens een depot bezoeken dat vol staat met hulpmiddelen?

We gaan aan de slag met alle tips, maar blijf je ervaringen insturen als je zelf je hulpmiddelen moest inleveren en opnieuw moest aanvragen bij een verhuizing. Werk je als zorgprofessional of wmo-consulent? Dan horen we ook graag jouw ervaring: tip insturen.

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1293 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Willeke Tersteeg

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek