Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Gemeenten hebben te weinig geld voor verkeersveiligheid

zondag 26 maart Leestijd: 2 min.

Teun Muntweg 2[1]_0 /

Yvonne Verkaik

Redacteur

zondag 26 maart Leestijd: 2 min.

De meerderheid van de Nederlandse gemeenten (58 procent) heeft onvoldoende budget om alle onveilige verkeerssituaties aan te passen. Dat blijkt uit een enquête onder 203 gemeenten van het televisieprogramma De Monitor (KRO-NCRV) die vanavond op NPO 2 is te zien (22.45 uur). Slechts een derde van de gemeenten zegt bovendien dat er voldoende budget is om de verkeersveiligheid in hun gemeente te waarborgen.

Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor het vaststellen van het te besteden budget voor verkeersveiligheid. Het maakt vaak onderdeel uit van het totale budget voor infrastructuur. In slechts 19 procent van de gemeenten is het budget in de afgelopen jaren toegenomen, blijkt uit de enquête. Een derde heeft de gelden voor verkeersveiligheid juist zien afnemen.

Piepsysteem
In de uitzending van De Monitor wordt aandacht besteed aan de rol van gemeenten bij het verhogen van de verkeersveiligheid. Verkeersdeskundige Erik Donkers van ICT bedrijf VIA vertelt in die uitzending dat de registratie van ongevallen tot op dit moment onvolledig is waardoor gemeenten vaak een gebrekkig beeld hebben van gevaarlijke verkeerssituaties. Gemeenten zijn voor cijfers onder andere afhankelijk van gegevens die worden aangeleverd door politie en andere hulpdiensten. Donkers: ‘Vanaf april zal er wel weer bruikbare informatie beschikbaar zijn voor gemeenten. Dan zijn we weer terug op het informatieniveau van 10 jaar geleden.’

Door de onvolledige registratie van de afgelopen jaren is volgens Donkers verkeersveiligheid als thema van de agenda verdwenen. ‘En daarmee het budget ook. Bovendien kan je wel budget vrijmaken, maar als je niet weet wat exact het probleem is en waar het speelt, dan gebeurt er niets. Zo eenvoudig is het, ik noem het altijd maar het piepsysteem.’

Verkeersdoelen
De overheid heeft in 2008 doelen gesteld om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen tot maximaal 500 verkeersdoden en maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden in 2020. Volgens Erik Donkers is het onwaarschijnlijk dat die doelen gehaald gaan worden, zo vertelt hij. ‘We hebben heel lang in Nederland geen zogenoemde blackspots meer gehad. Dat zijn verkeerspunten waar in 3 jaar tijd meer dan 6 verkeersslachtoffers vallen. Die hadden we heel goed aangepakt en waren allemaal verdwenen. Maar als ik nu naar de nieuwe kaart kijk dan zie ik toch weer een hele grote groep aan kruispunten die aan deze kenmerken voldoen.’

Reactie Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) maakt zich zorgen om de toename van het aantal verkeersslachtoffers. Ze willen met het Rijk in gesprek hoe de aantallen weer te laten dalen. Ze merken op dat aanpassingen in infrastructuur kostbaar zijn en gemeenten gedwongen zijn hierin keuzes te maken. Ook een wijziging in financieringsstroom speelt hierin mee volgens de VNG: ‘Het gaat om een bedrag van 300 miljoen dat gemeenten vroeger expliciet voor verkeersveiligheid konden inzetten, maar waarvoor ze nu bij de provincie moeten aankloppen.’

Het verbeteren van ongevallenregistratie is volgens de VNG van belang, maar inzetten op verkeersveiligheidsbeleid dat minder afhankelijk is van die registratie ook. Verkeersveiligheid bereik je volgens de VNG bovendien niet met alleen infrastructurele aanpassingen; ‘Dat is maar 1 factor. Onlosmakend horen daarbij: educatie/gedrag, maar niet te vergeten ook handhaving.’

De volledige enquete lezen kan hier

De Monitor, zondag 26 maart, 22.45 uur, NPO 2

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek