Onderwijs / Onderwijs

Gelijke kansen voor kinderen in het onderwijs onder druk

vrijdag 21 juli Leestijd: 1 min.

Schooltoets (ANP) /

Saskia Adriaens

Verslaggever

vrijdag 21 juli Leestijd: 1 min.

Gelijke kansen van leerlingen staan in Nederland onder druk. Uit het rapport Staat van het Onderwijs 2015/2016 van de Inspectie van het Onderwijs vallen twee zaken op: van alle landen zijn in Nederland de kwaliteitsverschillen tussen scholen het grootst. Daarnaast valt op dat het opleidingsniveau van ouders het basisschooladvies beïnvloedt. Leerlingen met lager opgeleide ouders stromen vaker uit naar een lager onderwijsniveau dan gelijk presterende leerlingen met hoger opgeleide ouders.

In ons laatste artikel voor ons dossier onderwijs besteedden we al aandacht aan het rapport waaruit blijkt dat het in Nederland nogal uitmaakt naar welke school je gaat. Wij willen verder onderzoeken hoe het kan dat die leeropbrengsten zo kunnen verschillen per school. Is de kansenongelijkheid in het onderwijs inderdaad groter geworden? Volgens Tweede Kamerleden voor de SP Jasper van Dijk en Tjitske Siderius is de emancipatiemotor die ons onderwijs ooit was, vastgelopen.

Kansongelijkheid

Zij betoogden vorig jaar al dat dat komt door meerdere zaken: de groeiende segregatie tussen zwarte en witte scholen; selectie aan de poort; de afschaffing van de basisbeurs; het stapelen van diploma’s is minder mogelijk en de bezuinigingen op de onderwijsachterstandsgelden in de grote steden. Een ander Tweede Kamerlid dat zich grote zorgen maakt over die kansenongelijkheid is Zihni Özdil van Groen Links. Hij heeft het zelf aan den lijve ondervonden. Volgens de leraar op de basisschool kon hij naar het vwo. ‘Alleen was ik een allochtoon, dus moest ik rustig aan beginnen op de havo.’ Zijn vader pikte dat niet en dus ging de politicus naar een gymnasium.

Oproep

We zijn op zoek naar ervaringsverhalen zoals van Özdil, van ouders en van leerkrachten. Zie jij dat je kind niet het onderwijs of het onderwijsadvies krijgt waar je op gehoopt had? Waar komt dat door? Of ben je leerkracht en heb je een tip naar aanleiding van bovenstaand verhaal? Zie jij bijvoorbeeld in de praktijk dat gelijke kansen voor jouw leerlingen onder druk staan? We horen het graag. Mailen kan naar: tip insturen.

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek