Kinderen / Dikke Kinderen

FEBO: ‘Kritiek op onze kindermarketing donderslag bij heldere hemel’

zaterdag 13 augustus 2016 Leestijd: 2 min.

febofoto1 /

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

zaterdag 13 augustus 2016 Leestijd: 2 min.

Het bedrijfsleven slaagt er niet in om zelf de verboden kindermarketing geheel aan banden te leggen. Werkt zelfregulering wel? Branchevereniging FNLI gaat nu nog meer inzetten op ‘bewustwording’. Dat lijkt hard nodig, want één van de stoute jongens, groothandelaar in friet en kroketten FEBO, zegt de regels niet eens te kennen.

Vorige week bleek uit de Monitoringsrapportage van Stichting Reclame Code dat voedselbedrijven nog altijd reclame richten op kinderen, terwijl dat niet mag. We vroegen de brancheorganisatie FNLI wat ze nu gaan doen met de rotte appels. In hun persbericht stond dat een ‘groot deel’ van de bedrijven de reclame inmiddels heeft verwijderd. Dat roept bijvoorbeeld de vraag op of dat resterende ‘kleine deel’ gewoon door gaat met de kindermarketing. Zo erg lijkt dat niet, want volgens de FNLI betrof dat de bedrijven die ze niet aan de lijn kregen.

Toch geeft de brancheorganisatie een ambivalente boodschap af. Aan de ene kant zijn bedrijven schuldbewust, zo zegt ze. De overtredingen zijn vaak onbewuste fouten en worden uitgezocht. Aan de andere kant erkent ze dat de ‘compliance’, oftewel werken volgens de heersende regels, nog niet goed werkt. ‘We hopen dat dat verbetert en dat is nu niet het geval.’

Eenmaal in het kinderhoofd

Dat is koren op de molen van de critici van de zelfregulering. Die willen dat de overheid ingrijpt. Toch gaat de FNLI de politiepet niet opzetten. De bedoeling is dat 'naming en shaming' bedrijven tot netter gedrag dwingt. Maar dat schiet dus nog niet op, zeggen ze zelf. Zelfs niet bij de FNLI-leden die niet beter of slechter scoren dan niet-leden.

Kleurwedstrijd_A4_nov2015-page-001_0.jpg

bron: febo.nl/kids/

Bedrijven als Burger King, McDonalds en de FEBO zijn geen lid. We belden FEBO voor een reactie op hun overtredingen. Ze hebben zelfs een website puur gericht op kinderen. Daar kan je spelletjes doen met figuren die op etenswaren lijken. Of FEBO-kleurplaten downloaden voor de allerkleinsten. Allemaal reclame, verpakt als onschuldige dagelijkse kinderactiviteit. Marketeers weten: Zit je merk eenmaal in dat kinderhoofd, dan blijft het lang zitten.

Donderslag bij heldere hemel

Volgens FEBO komt de kritiek uit de rapportage als een donderslag bij heldere hemel. Ze wisten niet dat dit niet mag en hebben nu de website offline gehaald. Maar niet zo offline dat ik de site niet kon vinden om de kleurplaat te downloaden. Overigens is FEBO op meerdere terreinen actief richting kids. Zo zijn ze betrokken bij voetbaltalententoernooien, met FEBO-reclame en zo te zien ook FEBO-t-shirts. Zou dat wel mogen? Ik denk het niet eigenlijk.

actie2-img[5].jpg

bron: SportGen

FEBO wil nu weten hoe de regelgeving in elkaar zit en heeft de FNLI uitgenodigd een toelichting te geven. Maar daar hebben ze nog steeds geen reactie op gehad, zo zeggen ze wat verwijtend. Toch is dat juist wat de FNLI ambieert: ‘We gaan inzetten op bewustwording, want bedrijven zijn er zich nog te weinig van bewust.’ Dat laatste klopt dus zeker en daarom blijven we dit dossier volgen. Heb jij ervaring met kindermarketing, of werk je in de branche en weet je hoe bedrijven hier intern over denken, mail ons: tip insturen

Verkenning Research Opnames Uitzending

111 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We gaan op zoek naar de hoofdrolspelers in de strijd tegen obesitas. Onze vraag is of we het overgewicht bij jongeren wel goed aanpakken. Wat veroorzaakt overgewicht, welke maatregelen moeten genom...
Alles over dit onderzoek