Excuus en bloemen voor tipgever na juridische strijd over incasso

maandag 18 april 2016 Leestijd: 1 min.

bloemen3 /

Yvonne Verkaik

Redacteur

yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl

maandag 18 april 2016 Leestijd: 1 min.

Wietse de Vries is twee jaar bezig geweest om onterechte – en doorverkochte - facturen van een telecomprovider te bestrijden. Tot de rechter aan toe. Die gaf hem uiteindelijk gelijk, tot opluchting van De Vries. ‘Maar het bracht wel enorm veel stress met zich mee om mijn gelijk te krijgen. Je bent ook boos. Je blijft tegen een gigantische deur schoppen,’ zo vertelt onze tipgever in het Dossier Schulden eerder.

Uiteraard nemen we contact op met de organisatie die De Vries voor de rechter heeft gedaagd, Direct Pay. Waarom hebben ze een betwiste vordering overgekocht en uiteindelijk voor de rechter gebracht? En wat is hun reactie op het verloop van deze zaak?

Volgens Direct Pay gaat het hier om een ‘uitzonderlijke situatie’ en is dit ‘geen afspiegeling van hoe wij debiteuren willen behandelen'. De organisatie laat weten dat er een aantal dingen misgegaan is in deze zaak. Zo is er bij het doorverkopen van de vordering door de telecomprovider geen melding gemaakt van de klacht van De Vries. Ook De Vries heeft volgens hen – na een herhaling van zijn klacht bij Direct Pay – geen bewijs geleverd dat hij de abonnementen niet had afgesloten. Bovendien had het incassobureau hier te maken met 3 afzonderlijke dossiers, die onverhoopt niet zijn gekoppeld. Daardoor zegt Direct Pay dat ze:

‘onbedoeld een vasthoudendheid ten toon gespreid hebben die meneer een onmachtig gevoel heeft gegeven.’

Bloemen en excuus
Direct Pay betreurt de gang van zaken dan ook en biedt onze tipgever hun excuses aan met een bloemetje. Ook stellen ze dat ze sinds eind 2015 hun processen op het gebied van debiteuren met meerdere vorderingen hebben aangepast om dit soort situaties te voorkomen. De zaak De Vries zal bovendien uitgebreid worden geëvalueerd.

Of het vertrouwen in de incassobranche bij De Vries hierdoor is hersteld is nog maar zeer de vraag: ‘Ik vind het belachelijk dat ik nu ineens een bos bloemen krijg, van mij had het niet gehoeven. Nu kan het ineens allemaal wel, terwijl ik een aantal keren heel boos aan de lijn heb gehangen bij die organisatie.’

Uitzending
Komende zondag meer over de incassobranche in ons dossier Schulden. NPO 2, 22:35 uur. Alles over ons dossier lees je hier.

Lees meer over

Werk en inkomen Schulden
Verkenning Research Opnames Uitzending

Schulden

Opnames

Deel jouw ervaring 75 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 28 april 22:40u, NPO2

222 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens problematische schulden of loopt het risico om deze te krijgen. Allerlei instanties proberen te helpen, van de gemeentelijke kredietbank tot welzijnswerk. M...
Alles over dit onderzoek