Oproep Arbeidsomstandigheden

Europese vakbond voor transport: onderzoek vermoeidheid bij chauffeurs

vrijdag 11 september 2020 Leestijd: 3 min.

vrachtwagens / ANP

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

vrijdag 11 september 2020 Leestijd: 3 min.

“Het beroep van chauffeur is stressvoller en gevaarlijker dan ooit. Vermoeidheid maakt het nog moeilijker”, lezen we op een flyer van de European Transport Workers’ Federation (ETF), de Europese vakbond voor transport. In januari is de ETF een project gestart om vermoeidheid bij chauffeurs wetenschappelijk in kaart te brengen. We spreken ETF-woordvoerder Begüm Boynukalin voor ons onderzoek naar Arbeidsomstandigheden: “We willen het onderzoek gebruiken om het bewustzijn over vermoeidheid van bestuurders - en de factoren die hieraan bijdragen - te vergroten bij beleidsmakers op EU- en op nationaal niveau.”

Sinds 2006 is de rij- en rusttijdenwet van kracht. Volgens deze wet moeten chauffeurs op gezette tijden rusten tussen en na het rijden; de regels zijn bedoeld om vermoeidheid tegen te gaan. Máár, zo schrijft de ETF op een speciaal daarvoor gemaakte flyer, sinds 2006 is de verkeerssituatie in Europa drastisch veranderd: “De verkeersdichtheid is enorm toegenomen. Het beroep van chauffeur is vandaag de dag stressvoller en gevaarlijker dan ooit.” Vermoeidheid maakt het volgens de vakbond voor bestuurders moeilijker om waakzaam te blijven en om het vermogen te behouden om snel beslissingen te nemen, waardoor onveilige situaties kunnen ontstaan.

Flyer ETF over vermoeidheid bij chauffeurs

Per jaar vallen er in Nederland tachtig doden bij ongelukken met vrachtwagens. Vermoeidheid is daarbij een belangrijke oorzaak. Lees hier meer:

lees ook: Per jaar zo’n 80 doden door ongevallen met vrachtwagens; vermoeidheid belangrijke oorzaak woensdag 09 september

Speciaal project

De ETF is in januari een project gestart dat achttien maanden gaat duren en dat wordt betaald door de Europese Unie (EU). Nationale studies worden gecombineerd met nieuw te verzamelen bewijs om zo een wetenschappelijk onderbouwde oplossing te vinden voor vermoeidheid bij chauffeurs. De ETF gaat hiervoor onder meer vrachtwagen- en buschauffeurs interviewen. Doel van het project is ombewustzijn te creëren bij beleidsmakers en bij vakbondsleden. 

Ben jij vrachtwagenchauffeur? Hoe ervaar jij je beroep als het gaat om arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid op de weg? Heb je bijvoorbeeld last van vermoeidheid? En zo ja, wat is de oorzaak daarvan? Laat het ons weten!

Als onderdeel van het onderzoek heeft ETF een online enquête gehouden; 2100 chauffeurs deden mee. Een groot deel van de respondenten noemde hitte en de behoefte aan een betere airco, zoals een stand-airco, die het ook doet als de vrachtwagen stilstaat. 

Stand-airco: goed idee

“We willen dat de stand-airco wettelijk verplicht wordt. Niet alleen omdat het voor de chauffeurs comfortabeler is om in een koele cabine te slapen, maar ook vanwege de verkeersveiligheid”, zei internationaal vrachtwagenchauffeur Aschwin Cannoo al eerder in ons onderzoek. Kan een stand-airco volgens de Europese vakbond bijdragen om vermoeidheid bij chauffeurs tegen te gaan? 

“Ja”, zegt woordvoerder Boynukalin desgevraagd. “Het is een belangrijk onderwerp voor de ETF omdat de stand-airco gevolgen heeft voor de gezondheid en veiligheid van vrachtwagenchauffeurs. Nu zijn chauffeurs afhankelijk van de werkgever die wel of niet een stand-airco koopt voor in de cabine. Stand-airco’s worden echter zelden aangeschaft, omdat ze voor werkgevers extra kosten met zich meebrengen. De hoge temperaturen in de cabines kunnen leiden tot hitte-gerelateerde ziektes, lichamelijk ongemak voor vrachtwagenchauffeurs en een verminderde kwaliteit van rust en slaap.”

Wat is juridisch mogelijk?

De vakbond vraagt zich echter af of de EU bevoegd is om een stand-airco verplicht te stellen. “Het eerste aspect dat moet worden verduidelijkt, is onder welke omstandigheden de EU bevoegd is om dit te reguleren. Het is een kwestie van het vinden van het juiste juridische kader, indien aanwezig.”

Totdat ze die gevonden heeft voert de Europese vakbond liever campagne dan dat ze lobbyen om de stand-airco wettelijk verplicht te maken.

“Maar”, zo verzekert de ETF, “wij hebben volle aandacht voor elk aspect dat een positieve invloed heeft op de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. We hebben alleen nog niet de mogelijkheid gehad om het probleem van de stand-airco in vrachtwagens aan te kaarten. Maar we vinden het buitengewoon belangrijk, vooral in de context van klimaatverandering, waardoor we onder meer  langere hittegolven hebben.”

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Ik stuur je dan elke twee weken de nieuwste artikelen over het onderzoek.

Lees meer over

Werk en inkomen Arbeidsomstandigheden
Verkenning Research Opnames Uitzending

Arbeidsomstandigheden

Opnames

Deel jouw ervaring 7 andere artikelen in onderzoek

27 tips

ontvangen

Werk en inkomen / Arbeidsomstandigheden

Oproep

Ben jij vrachtwagenchauffeur? Hoe ervaar jij je beroep als het gaat om arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid op de weg? Heb je bijvoorbeeld last van vermoeidheid? En zo ja, wat is de oorzaak daarvan? Laat het ons weten!
Deel jouw ervaring

Anna Gimbrère

Presentator

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Vrachtwagenchauffeurs willen graag een stand-airco, zodat ze niet hoeven te overnachten in een snikhete cabine.
Alles over dit onderzoek