Interview Religieuze gemeenschappen in Nederland

‘Er werd gepreekt dat homoseksualiteit een demonische bezetting is’

maandag 09 december 2019 Leestijd: 3 min.

religie / Thomas Vitali/Unsplash

Miranda Grit

Verslaggever

miranda.grit@kro-ncrv.nl

maandag 09 december 2019 Leestijd: 3 min.

‘Na tien keer bidden zou de oorontsteking weg zijn. Alles was een ‘demonische bezetting’. Zelfs suikerziekte was een kwade geest,’ zo vertelt Jet ons, een vrouw van rond de veertig die jarenlang bij een streng evangelische beweging zat.

‘Sommige voorgangers hadden de gave van genezing. Midden op het podium werd via handoplegging de zieke ‘genezen’. Door het spreken met tongen werden de demonen eruit gedreven. Het was een hele manifestatie op dat podium. Hoe harder je gezamenlijk de geest bestrijdt hoe eerder hij eruit komt, is het idee. Toen geloofde ik erin. Nu denk ik: ze doen maar wat. En wíe houdt ze tegen als het mensen en vooral de kinderen binnen de gemeenschap beschadigt?’

Uitdrijven van demonen

Afgelopen weken hebben we een artikel gepubliceerd over de Deense christelijke beweging ‘The Last Reformation’. Deze gemeenschap heeft inmiddels ook honderden aanhangers in Nederland. Uit een beeldanalyse van het onderzoeksplatform Pointer blijkt dat de beweging  ook in Nederland demonen uitdrijft en niet alleen bij volwassen maar ook bij kinderen. Deskundigen maken zich zorgen over deze praktijken. ‘Een kind wijsmaken dat het bezeten is lijkt me evident kindermishandeling,’ reageert emeritus hoogleraar ontwikkelingspsychologie Willem Koops van de Universiteit Utrecht.

lees ook: Duiveluitdrijving bij kinderen: deze beweging doet dat in Nederland vrijdag 22 november

Zie het licht van god!

Er is online veel gereageerd op dit verhaal. Onder andere uit de gemeenschap van The Last Reformation zélf. Ze begrijpen niet waarom de ophef is ontstaan; ‘Jullie hebben nog niet het licht van god gezien. Anders zou je begrijpen dat dit het juiste is!’ Een ander lid van de gemeenschap benadrukt dat de uitdrijvingen bij kinderen niet meer bij bewustzijn gebeuren: ‘Als wij denken dat een kind demonisch belast zou kunnen zijn, dan bidden wij daarvoor als het kind slaapt.’

Kerkverlaters

Maar er is ook nog een andere groep die zich bij ons meldt die, zacht uitgedrukt, minder positief is over dit soort praktijken: de ‘kerkverlaters’. Zoals Jet. Zij zat niet bij The Last Reformation maar bij een evangelische gemeenschap die ze alleen na heel veel moeite heeft kunnen verlaten. ’Toen ik eruit ben gestapt heb ik 4 jaar lang nauwelijks naar buiten gedurfd. Bang dat ze me achterna zouden komen, zoals ik zo vaak had gezien bij andere kerkverlaters. Het is echt ziek.’

Demonische bezetting

Jet wil anoniem blijven maar het artikel over duiveluitdrijving bij kinderen heeft haar geraakt. ‘Eigenlijk waren er zoveel dingen waar ik me over verbaasde,wat er om me heen gebeurde,  en toch hield ik me eraan vast.’ Zo vertelt ze dat er gepreekt werd dat homosexualiteit een demonische bezetting is.

Zelfs een meisje van drie met astma werd via gebeden geprobeerd te genezen. Kerkverlater Jet


Jet is opgegroeid in een streng gereformeerd gezin en was zoekende toen ze bij een charismatische kerk terechtkwam. ‘Ik was kwetsbaar in die periode en stond niet sterk in mijn schoenen. Zo’n gemeenschap is dan echt een warm bad. Vriendelijk en aardig, het voelt al heel snel als een nieuwe familie. Maar nu ik erop terugkijk vind ik het sektarisch en heel beklemmend.’

lees ook: Sektesignaal stopt op hoogtepunt: ‘Nog nooit zoveel meldingen’ dinsdag 03 december

Religie of Sekte?

Waar ligt de grens tussen een religieuze beweging of een sektarische gemeenschap? Wanneer wordt het geloof beschadigend en schadelijk voor de mensen en hun kinderen die er deel van uitmaken? Immers, ook Jet was vrij om te gaan, werd niet vastgehouden tegen haar wil en toch omschrijft ze de gemeenschap als een web waar ze langzaamaan in verstrikt raakte en waarin ze zichzelf verloor.

Steeds dwingender

Want de gemeenschap werd steeds dwingender en veeleisender, vertelt ze. ‘Elke dienst, elke bijbelstudie of manifestatie wordt je geacht bij te zijn. Soms wel vier, vijf keer per week. Het gaat zelfs zover dat ik niet meer naar de verjaardagen van mijn familie ging. Ze praatten op me in dat de gebedsdiensten veel belangrijker zijn. Dat mijn ouders niet gelovig zijn en dat zij het kwaad zijn. Ik raakte geïsoleerd van mijn familie en vrienden. In alle opzichten raakte ik afhankelijk van die gemeenschap.’

Schuldgevoel

En niet alleen geestelijk legde de beweging een steeds zwaarder beslag op haar, maar ook financieel. Ze werd geacht elke maand een tiende van haar inkomen in te leveren. ‘Daar werd constant op ingepraat tijdens de preken. Je werd constant een schuldgevoel aangepraat als je het geld niet overmaakte. En iedereen wist ook van elkaar of je wel of niet betaald had. Het is misschien een zwaar woord maar ik was echt een soort van gehersenspoeld.’

Jet omschrijft hoe de angst om de gemeenschap te verlaten steeds groter werd. ‘Als je de kerk verlaat dan wordt dat gezien als het terugvallen in zonde. Je wordt meegezogen in die hele manier van denken. Ik heb zelf ook gezien hoe mensen die uit de kerk zijn gestapt op straat worden aangesproken om ze terug te halen. Het gaat echt heel ver.’

Eigen keuze

Terugkijkend vraagt Jet zich af of er niet meer toezicht moet komen op deze gemeenschappen. ‘Ze blijven volledig onder de radar, ze gaan totaal hun eigen gang. Ik zie het als een groot probleem. Uiteindelijk heb ík de keuze gemaakt om afstand te nemen, dat was heel moeilijk om die stap te nemen. Maar de kinderen binnen die beweging kunnen niet die keuze maken. Toen ik eruit stapte had ik niks meer, zelfs geen eigen identiteit meer. Het heeft me heel veel therapie gekost om weer mijn leven op te pakken.’

 

Lees meer over

Algemeen Religieuze gemeenschappen in Nederland
Verkenning Research Opnames Uitzending

Religieuze gemeenschappen in Nederland

Opnames

Voor buitenstaanders is het niet altijd zichtbaar wat zich binnen een religieuze beweging afspeelt. Wat doe je als je je zorgen maakt? Als je bijvoorbeeld zelf vindt dat er binnen jouw kerk of zingevende organisatie dingen gebeuren die niet kloppen, of als je het idee hebt dat een familielid of kennis steeds meer wordt meegetrokken in een dubieuze religieuze beweging?

Deel jouw ervaring 8 andere artikelen in onderzoek

20 tips

ontvangen

Algemeen / Religieuze gemeenschappen in Nederland

Herken jij dit verhaal?

Voor buitenstaanders is het niet altijd zichtbaar wat zich binnen een religieuze beweging afspeelt. Wat doe je als je je zorgen maakt? Als je bijvoorbeeld zelf vindt dat er binnen jouw kerk of zingevende organisatie dingen gebeuren die niet kloppen, of als je het idee hebt dat een familielid of kennis steeds meer wordt meegetrokken in een dubieuze religieuze beweging?
Deel jouw ervaring

Miranda Grit

Verslaggever

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Miranda Grit Verslaggever

Vanaf de eerste uitzending van De Monitor is Miranda Grit als verslaggever betrokken bij het maken van de journalistieke verhalen waarin tips van mensen centraal staan. ‘Door het directe contact met betrokken kijkers word ik op bijzondere onderzoeksideeën gebracht waarvan ik weet; dit leeft in de samenleving. Het is bijzonder om te zien hoe er gereageerd wordt via Facebook en Twitter op de reportages die ik publiceer. Soms word ik gecorrigeerd, andere keren gecomplimenteerd. Maar elke reactie beschouw ik als waardevol om zo samen onze maatschappij nog net een beetje mooier te maken.’

Lees verder
@mirandagrit

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Vrijheid van religie is belangrijk in Nederland: het is een grondrecht. Onderzoek naar de hoeveelheid geloofsbewegingen in Nederland is schaars, het laatste onderzoek stamt uit 1999. Op dat moment...
Alles over dit onderzoek