Wet-en regelgeving / Online oplichting

Eerste datingsites met nepprofielen gaan op zwart

dinsdag 01 mei 2018 Leestijd: 2 min.

online daten / Dreamstime

Miranda Grit

Verslaggever

Karlijn Vernooij

Redacteur

dinsdag 01 mei 2018 Leestijd: 2 min.

Eén van de grootste leveranciers van nep datingsites, The Right Link, zou vandaag alle sites met nepprofielen offline halen. Dat meldde de Telegraaf vorige week. De website flirter.nl, waar de halfzijdig verlamde Jan op zoek was naar een droomvrouw, is één van de sites die inmiddels op zwart staat. Als reden noemt het bedrijf de aanhoudende ‘negatieve media aandacht’.

The Right Link telt duizenden sites met nepprofielen. Wij ontrafelden een netwerk van tenminste 2000 sites. Mannen worden er verleid door nepprofielen waarmee ze voor één euro per bericht chatten. Ze denken contact te hebben met een potentiële nieuwe liefde, maar verstopt in de algemene voorwaarden staat dat het gaat ‘om deels fictieve profielen’ of om ‘entertainment profielen’.

Misleidende praktijken

In onze twee uitzendingen over het onderzoek ‘Online Oplichting’, geheel gewijd aan deze misleidende praktijken, hebben we laten zien dat mannen soms duizenden euro’s kwijt zijn en nooit één vrouw ontmoeten. Vooral kwetsbare, eenzame oudere mensen, op zoek naar de liefde, zijn slachtoffer van deze sites.   

Jan Miedema, is één van hen. ‘Je blijft toch hopen,' verklaarde Jan de reden dat hij nog steeds berichtjes stuurde naar de fictieve vrouwen met hun mooie praatjes. Maar inmiddels is hij gestopt. ‘Een dag na de uitzending heb ik mijn profiel verwijderd. Ik weet dus niet of ik nog berichtjes heb ontvangen en van welke vrouwen. Ik wilde ze niet meer de kans geven om mij om te praten.’  Jan is blij als hij hoort dat de betreffende site uit de lucht is. ‘Subliem, echt gewoon grandioos. Laten we er vanuit gaan dat wij hieraan bijgedragen hebben. Heel mooi, dit doet me genoegen.’

Invallen

Twee weken geleden heeft de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt invallen gedaan bij verschillende bedrijven achter de datingsites met nepprofielen, op verdenking van misleiding en mogelijke overtreding van ’andere regels’. De ACM maakt lopende het onderzoek niet bekend bij welke ondernemingen zij invallen heeft gedaan, en of The Right Link dus één van die bedrijven is.

Gedragscode

Blijkbaar heeft alle media aandacht er nu wel voor gezorgd dat één van de grootste spelers in de fictieve datingmarkt zich aan het terugtrekken is. Al eerder publiceerde het bedrijf ineens een nieuwe gedragscode. ‘Verleiden mag nog wel maar misleiden niet,’ schreven ze aan de chatoperators. Daarmee lijkt het bedrijf zich steeds op slinkse wijze aan te passen. 

Ook in Denemarken haalt het zusterbedrijf van The Right Link sites met nepprofielen uit de lucht. Dat horen we van onze tipgever daar, de Deense journalistThomas Lemke van het consumentenprogramma Kontant.  ‘Ook wij hebben interne mails doorgespeeld gekregen van chatoperators dat alle activiteiten ook hier in Denemarken gestaakt gaan worden.’

Uiteraard hebben we The Right Link om een reactie gevraagd: ‘The Right Link staat op het punt een aantal rigoureuze maatregelen te treffen. Wij laten het u als eerste weten zodra er meer duidelijkheid is.’ Hiermee lijkt de fictieve dating-branche een harde slag toegebracht te zijn. Wel zeggen ze terug te komen met een ‘een klantvriendelijker product’.

Verkenning Research Opnames Uitzending

Online oplichting

Research

We hebben een tip van een Deense journalist. Hij waarschuwt ons voor oplichting door Nederlandse datingsites. We zijn op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben. Ben jij slachtoffer van misleidende datingsites of ben je als chatmedewerker werkzaam in deze branche? Tip ons dan.

Deel jouw ervaring 25 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op dinsdag 17 april 21:25u, NPO2

301 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Miranda Grit Verslaggever

Vanaf de eerste uitzending van De Monitor is Miranda Grit als verslaggever betrokken bij het maken van de journalistieke verhalen waarin tips van mensen centraal staan. ‘Door het directe contact met betrokken kijkers word ik op bijzondere onderzoeksideeën gebracht waarvan ik weet; dit leeft in de samenleving. Het is bijzonder om te zien hoe er gereageerd wordt via Facebook en Twitter op de reportages die ik publiceer. Soms word ik gecorrigeerd, andere keren gecomplimenteerd. Maar elke reactie beschouw ik als waardevol om zo samen onze maatschappij nog net een beetje mooier te maken.’

Lees verder
@mirandagrit

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De anonimiteit op internet is groot. Hoe weet je of de persoon waarmee je chat ook daadwerkelijk bestaat? Steeds vaker zijn mensen op datingsites slachtoffer van nepprofielen: niet bestaande person...
Alles over dit onderzoek