‘Een kind met een IQ van 145-plus redt het niet op een reguliere school’

vrijdag 08 juni 2018 Leestijd: 1 min.

Gang met schooltassen / ANP

Karen Geurtsen

Redacteur

karen.geurtsen@kro-ncrv.nl

vrijdag 08 juni 2018 Leestijd: 1 min.

Oud-basisschooldirecteur Corrieke Buist-Veurink hing haar directeurschap aan de wilgen, omdat ze vond dat ze haar hoogbegaafde leerlingen geen goed onderwijs kon bieden. ‘We gooien alles op één hoop. Ik wilde daar geen verantwoordelijkheid meer voor dragen.’ 

We bellen deze oud-directeur die via de website reageert op ons onderzoek. Vijf jaar geleden stopte zij bij haar basisschool in het Overijsselse Zwartsluis. Naar haar idee is het voor de meeste kinderen moeilijk om in het malletje van passend onderwijs te passen, en zeker voor hoogbegaafde kinderen. ‘Alle leerlingen hebben hun sterke en zwakke kanten. Ook hoogbegaafde leerlingen. Zien wat zo’n kind nodig heeft en dat dan ook doen, is heel lastig’.

‘Leerkrachten herkennen hoogbegaafdheid niet’
Ze vertelt dat ze geen verantwoordelijkheid meer wilde dragen voor onderwijs waar ze niet achter staat en waarbij alles op één hoop wordt gegooid. Ze besloot weer te gaan studeren en inmiddels is ze bezig met een master pedagogische wetenschappen waarvoor ze zich specialiseert in begaafdheidsonderwijs. Ons onderzoek gaat haar aan het hart. ‘Ik vind het heel schrijnend dat hoogbegaafde kinderen met veel potentie thuis komen te zitten.’

Als we haar vragen hoe het komt dat deze kinderen onderuitgaan, signaleert ze vooral een gebrek aan kennis. ‘Onze leerkrachten zijn niet opgeleid om hoogbegaafdheid te herkennen. En als het wel herkend wordt dan weten veel scholen gewoon niet hoe ze ermee om moeten gaan.’

Speciale scholen voor hoogbegaafde kinderen?
Ook het in de praktijk uitvoeren van adviezen die ze krijgen, is niet eenvoudig voor leerkrachten, meent Buist-Veurink: ‘Een leerkracht werkt al op drie niveaus. Met hoogbegaafde kinderen moet je dan ook nog de stof compacten (het overslaan van overbodige herhalings- en oefenstof, red.) en verrijken, en top-down werken; dus eerst het einddoel benoemen en dan gaan leren.’

Daarnaast zijn er hoogbegaafde kinderen die überhaupt niet kunnen meedraaien op een gewone school. Buist-Veurink: ‘Een zeer hoogbegaafd kind met een IQ van 145-plus bijvoorbeeld, redt het sowieso niet op het reguliere onderwijs. Dan heb je echt een individueel programma nodig. Dat is heel eenzaam.’

Op een speciale hoogbegaafdenschool zou zo’n kind in ieder geval gelijken treffen, denkt ze. Maar een hoogbegaafdenschool is weer niet altijd en voor iedereen toegankelijk: ‘Vaak alleen als je het als ouder kan betalen.’

Wil je ons onderzoek naar hoogbegaafdheid volgen? Abonneer je dan hier op onze nieuwsbrief.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Karen Geurtsen Redacteur

Als vragen stellen je hobby is, dan is er geen betere baan dan onderzoeksjournalist. Daar kwam Karen Geurtsen achter toen ze na haar studies Europees Beleid en Journalistiek & Nieuwe Media stage liep bij weekblad HP/De Tijd. Voor de vraag hoe de PVV werkelijk in elkaar stak, ging zij undercover. Dat resulteerde in een hoop discussie, een boek en een nominatie voor de Mercurs (2010). Na een korte uitstap naar het bedrijfsleven zit ze sinds 2016 zit bij de KRO-NCRV. Karen: 'Het mooie aan De Monitor is dat je het publiek helemaal mee kunt nemen in je eigen zoektocht.’

Lees verder
@karen_geurtsen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek