Een dag in de klas bij meester Erik: 'Per leerling heb ik twee minuten'

dinsdag 15 december 2015 Leestijd: 1 min.

Erik Klomp /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

dinsdag 15 december 2015 Leestijd: 1 min.

Voor ons dossier Onderwijs gaan we langs bij Erik Klomp. Klomp geeft les in groep 3 aan de Oscar Carré School in Amsterdam. Zijn klas bestaat uit 25 leerlingen waarvan 8 kinderen die extra aandacht nodig hebben. Hij heeft uitgerekend hoeveel netto tijd hij ongeveer per leerling heeft en kwam uit op zo’n 2 minuten.

'Dat is zeker weinig. Je hebt ook wel eens het idee dat je ze tekort doet. Ik zou veel meer voor ze willen en veel meer eruit willen halen. Maar dan moet ik elke dag tot 7 uur op school zitten. Er zijn collega’s die dat doen. Die echt veel overwerken. Aan de ene kant wil je dat, aan de andere kant denk ik vaak: ik heb ook nog een leven naast mijn werk. Ik zit altijd op die wipstoel.'

Volgens Erik wordt er veel te veel van docenten gevraagd. 'Er komt steeds meer bij en er gaat nooit wat af.” Hij vraagt zich steeds meer af of hij het wel volhoudt tot zijn 67e. “Wat me het meeste is tegengevallen in dit vak is dat je nooit klaar bent.'

Het is maandag 14 december en Erik laat ons zien hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet. Hij heeft net lesgegeven en zijn klas is uit. Het is pas twee uur, maar zijn werk is nog lang niet af:

Uit ons onderzoek blijkt dat docenten structureel te veel werken. Herkent u dit of heeft een oplossing voor dit probleem? Laat het ons weten. We horen het graag! De monitor@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek