Edith belt tevergeefs met de Belastingtelefoon: ‘Dit is Kafka ten voeten uit’

dinsdag 08 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Edith Wolters (r.) en haar 94-jarige tante (l.) /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

dinsdag 08 maart 2016 Leestijd: 2 min.

We krijgen een e-mail van Edith Wolters voor ons dossier Digitaal Doolhof. Haar 94-jarige tante -voor wie zij bewindspersoon en mantelzorger is- heeft een probleem sinds zij naar een ander verzorgingstehuis is verhuisd: een volstrekt vreemde is ineens haar toeslagpartner. De Belastingdienst heeft aan De Monitor beloofd om medewerkers van de Belastingtelefoon zo te instrueren dat zij, als ze dit probleem tegenkomen, de problemen direct oppakken. Maar gebeurt dit ook?

Edith legt ons uit hoe het probleem is ontstaan. ‘Mijn tante is verhuisd naar een andere zorginstelling. En blijkbaar is op dezelfde dag een andere bewoner ook verhuisd naar diezelfde zorginstelling. En daarom zijn die twee burgers door de Belastingdienst gekoppeld aan elkaar.’ Edith kan op de website van de Belastingdienst alle gegevens van deze onbekende toeslagpartner van haar tante inzien: naam, geboortedatum en BSN. Dat vindt zij een erg vervelende inbreuk op de privacy van haar tante. Daarnaast loopt haar tante op deze manier ook het risico om toeslagen mis te lopen, omdat haar inkomen wordt opgeteld bij dat van haar 'toeslagpartner'. Dat gebeurde ook bij Ingrid en Juliet.

Belastingtelefoon

Edith heeft veelvuldig gebeld met de Belastingtelefoon over dit probleem, maar tot nu toe zonder resultaat. Ook na onze uitzending heeft Edith de proef op de som genomen, maar ze wordt niet doorverbonden met iemand die de fout kan herstellen. De Belastingdienst gaf in een eerdere reactie aan De Monitor aan dat mensen met soortgelijke problemen als de tante van Edith contact moeten opnemen met de Belastingtelefoon of een afspraak moeten maken met het Belastingkantoor.

'Het schendt mijn vertrouwen in de integriteit van de overheid ten diepste en als mantelzorger wordt mij door de overheid een verantwoordelijkheid opgedrongen die zij zelf behoort te hebben.'

Kafka

Edith: ‘Al met al heeft mij dit reeds uren tijd gekost en veel frustratie omdat de Belastingdienst geen aanstalten maakt om dit probleem op te lossen. De Belastingdienst was niet eens bereid om telefonisch contact op te nemen met de gemeente Kerkrade en deze gemeente kwam ook geen stap verder bij de Belastingdienst. Dit is KAFKA ten voeten uit. Het schendt haar vertrouwen in de integriteit van de overheid, zo zegt zij. ‘Er wordt mij door de overheid als mantelzorger een verantwoordelijkheid opgedrongen die zij zelf behoort te hebben, maar in plaats daarvan wordt ik door de handelswijze van de overheid onnodig zwaar belast!’

Heb je ook problemen met een onterechte toeslagpartner? En krijg je het zelf niet opgelost? Laat het ons weten via tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek