Wet-en regelgeving / Politie Online

'Door politieberichten wist iedereen dat onze vriend zelfmoord wilde plegen'

donderdag 28 september 2017 Leestijd: 2 min.

Een willekeurige brug om de herleidbaarheid te minimaliseren. Bron: ANP /

Jerry Vermanen

Datajournalist

donderdag 28 september 2017 Leestijd: 2 min.

Hun vriend stond begin dit jaar bovenop een brug, klaar om te springen. De politie voorkwam de zelfmoordpoging door adequaat optreden, maar binnen een half uur stond een foto en omschrijving van de poging wel op Twitter, Facebook en Instagram. 'Mensen herkenden onze vriend. Achteraf was dat enorm traumatisch en confronterend voor hem. Het heeft zijn herstel echt zwaarder gemaakt dan nodig.'

Zijn vriendinnen, die liever anoniem willen blijven om de identiteit van de jongen te beschermen, zijn vooral verbaasd over de tegenwerking die zij van de politie kregen. Het bericht moest en zou online blijven staan.

In onze eerdere artikelen in het dossier Cameratoezicht kwam al naar voren dat agenten soms te veel persoonsinformatie online zetten. En in sommige gevallen kun je daar je schouder voor ophalen. Dan moet je je maar gedragen in de openbare ruimte, toch?

Maar het gaat niet altijd om daders/verdachten. Soms zijn er slachtoffers bij betrokken. En in dit specifieke geval een minderjarige jongen met een doodswens. Een jongen die geestelijke hulpverlening nodig heeft. Geen online schandpaal waar zijn mislukte poging door reaguurders wordt geridiculiseerd.

Tegenwerking

'Je kunt jezelf beter door je kop schieten.' Het was één van de gemene comments onder de foto op Instagram. Andere personen herkenden om wie het ging, en dat was in deze situatie bijzonder pijnlijk. De suïcidale jongen was niet herkenbaar op de foto, maar in combinatie met andere informatie die de politie bekendmaakte kon zijn omgeving de verbanden leggen.

'Hij heeft hier veel last van gehad,' zegt één van zijn vriendinnen. 'Hij kreeg berichtjes van mensen die hij nauwelijks kende. Van uitgaan, van sport. Allemaal goed bedoeld, maar hij wordt wel elke keer met zijn neus op de feiten gedrukt.'

De vriendinnen willen dat de posts offline moeten worden gehaald. Ze sturen meerdere berichten naar de beheerders van de politie-accounts, maar dat leidt nergens toe. Geen gehoor, een dag gaat voorbij.

24 uur na de suïcidepoging nemen zij de stap naar het politiebureau. Daar aangekomen ontmoeten zij de agent die de foto met beschrijving op Instagram, Twitter en Facebook had geplaatst. 'Ik heb toen geprobeerd uit te leggen dat de foto veel impact gemaakt heeft en dat ik hem van mens tot mens vraag om de foto offline te halen.'

Zonder resultaat. 'We hadden ons verhaal nog niet eens gedaan of de agent in kwestie had zijn antwoord al klaar.' Er ontstond een verhitte discussie, waarbij de suïcidale vriend zichzelf even afzijdig hield. Het werd hem teveel. Na ingrijpen van een andere agent werden de berichten alsnog verwijderd.

Het verhaal krijgt echter nog een staartje. Een paar maanden later ontdekken de vriendinnen dat de opstandige agent alsnog een bericht op een ander sociaal medium heeft geplaatst met de foto erin. Naar eigen zeggen heeft het meerdere telefoongesprekken gekost om dit bericht offline te krijgen.

Eindredacteur social media

In het radio-interview van Ron de Milde, programmadirecteur Nieuwe Media en Digitale Dienstverlening bij de politie, bleek al dat er geen eindredacteur voor sociale media bij de politie is. En die komt er ook niet, als het aan hem ligt. In dit verhaal heeft dat volgens de vriendinnen tot een aantal dingen geleid:

  • Een foto inclusief beschrijving kon binnen een half uur online worden gezet. Daardoor werd een minderjarige jongen herkend en is zijn herstel zwaarder dan nodig.

  • Agenten kunnen op eigen houtje beslissen of die post online blijft staan.

  • Nadat de posts verwijderd zijn, wordt het alsnog een keer online geplaatst. Wat na veel gedoe ook wordt verwijderd.

Wij vragen ons af of er meer mensen zijn die door sociale media van de politie in de problemen zijn gekomen. Of die vinden dat hun privacy is geschonden naar aanleiding van online berichten door de politie. Mail jouw tips naar tip insturen

Dit artikel is geschreven door:

Jerry Vermanen Datajournalist

Jerry Vermanen werkt op de dataredactie van KRO-NCRV. Hij zoekt altijd naar meetbare en controleerbare gegevens voor de basis van zijn verhalen. Meningen zijn leuk voor feestjes en verjaardagen, maar feiten maken journalistieke verhalen de moeite waard. Uitzoomen voor het grotere plaatje, en inzoomen voor het menselijke verhaal.

Lees verder
@jerryvermanen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

De politie begeeft zich niet alleen op straat, maar de laatste jaren ook steeds meer online. Er worden politieberichten op internet geplaatst en wijkagenten tonen hun werk op social media zoals Twitter, Facebook en Instagram. De politie wil transparant zijn en hoopt op meer aansluiting met de samenleving. Hoe gaan agenten te werk als zij twitteren of als zij een vlog maken? Wordt altijd voldoende rekening gehouden met de privacy van mensen die via politieberichten online verschijnen?

Alles over dit onderzoek