Docent over drukke kinderen: 'Dat wij om medicatie vragen, is een noodroep van het onderwijs'

vrijdag 12 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Docent Afbeelding /

Anne de Blok

Verslaggever

anne.deblok@kro-ncrv.nl

vrijdag 12 februari 2016 Leestijd: 2 min.

‘Of medicatie, of uw kind moet naar een andere school.’ Het is een ultimatum dat sommige ouders van een druk kind te horen krijgen als docenten met hun handen in het haar zitten, zo vertellen moeders ons. Waarom worden ouders onder druk gezet om hun kinderen ADHD-pillen te geven? We spreken met een aantal docenten.

De eerste docent die ons mailt vertelt dat we met ons dossier ‘de ADHD-epidemie?’ een open zenuw hebben geraakt in het onderwijs:

‘Scholen gaan hun boekje ver te buiten. Als kinderen niet binnen het hokje passen krijgen ze een label opgespeld.’

Ook andere docenten herkennen zich in dit beeld. Zo mailt een docent ons:

‘De klassen worden steeds groter. De kinderen die een beetje extra hulp nodig hebben schieten er bij in.’

Als we deze docenten bellen, blijven ze liever anoniem. Dat docenten ouders vragen om een diagnose te halen, of zelfs de verplichting opleggen om het kind medicatie te geven, is niet iets waar ze graag publiekelijk voor uitkomen. Totdat we Boudewijn de Jong spreken, een VMBO-leraar uit de provincie Groningen. Hij ziet veel leerlingen in de klas zitten die de diagnose ADHD hebben, waarvan hij zich afvraagt: is dat wel terecht? Hij legt uit hoe deze kinderen eigenlijk de dupe zijn geworden van het huidige onderwijssysteem.

Boudewijn krijgt bijval van hoogleraar psychiatrie Jim van Os. Ook hij ziet kinderen in de spreekkamer waarvan de school denkt dat het ADHD heeft, maar hij dat zelf niet kan vaststellen.

‘Als een kind ‘afwijkend’ gedrag vertoont, denkt de school soms dat er sprake is van een probleem bij het kind. Maar het probleem kan ook bij school liggen doordat er bijvoorbeeld sprake is van een zwak pedagogisch klimaat waardoor kinderen dit gedrag vertonen.’

Dat docenten ouders onder druk zetten om hun kinderen te laten diagnosticeren of zelfs te medicaliseren ziet Boudewijn dan ook als een noodroep van het onderwijs:

‘De werkdruk en de klassen zijn te groot waardoor er een verminderende tolerantie ontstaat voor druk gedrag. Het is geen onwil, maar onmacht.’

Het roer moet volgens hem om: ‘De klassen moeten kleiner, de prestatiedruk moet van de kinderen af en dan wordt het weer veel rustiger in de klas.’

Wordt er te snel gegrepen naar pillen als oplossing voor druk, impulsief en ongeconcentreerd gedrag? En wat is de rol van de psychiater hierin? Lees hier de reactie van hoogleraar Jim van Os en psychiater Robert Vermeiren.

Zondag 14 februari om 22.35 uur op NPO2 zie je de gehele uitzending over ‘De ADHD-epidemie?’ Heb je tips voor ons? Meld het dan via tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs De ADHD-epidemie?
Verkenning Research Opnames Uitzending

455 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Anne de Blok

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

In de afgelopen tien jaar is het gebruik van ADHD-medicatie verviervoudigd. In Nederland slikken momenteel ruim 250 duizend mensen pillen tegen hyperactiviteit, impulsiviteit of een korte aandachts...
Alles over dit onderzoek