Docent: ‘Het systeem vraagt erom dat we de boel belazeren’

vrijdag 19 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Dick van der Wateren /

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

vrijdag 19 februari 2016 Leestijd: 2 min.

In ons dossier Eindexamens spreken we docent Dick van der Wateren. Hij wil van het huidige systeem af waarbij scholen worden afgerekend op de resultaten, bijvoorbeeld die van het eindexamen. Volgens hem is het ‘aan de orde van de dag’ dat scholen beslissingen nemen in het belang van een goede score en niet in het belang van de leerling. ‘Als je zegt: je wordt afgerekend op goede eindexamenresultaten, dan vraag je erom dat mensen de boel gaan belazeren.'

‘Totale onzin’

Van der Wateren strijdt al jaren voor een alternatief beoordelingssysteem van scholen. Hij stoort zich aan de ranglijsten die nu worden gepubliceerd door bijvoorbeeld Elsevier, RTL, en Scholenopdekaart.nl. Ieder jaar gaat het hetzelfde: De Onderwijsinspectie publiceert de cijfers, media slaan aan het rekenen, en geven scholen een rapportcijfer. Niet alleen zorgen die publicaties volgens Van der Wateren voor extra druk op scholen om te presteren, de uitkomsten zeggen ook niets over de kwaliteit van de school. De school die in de ene ranglijst bovenaan prijkt, kan in de andere als middenmoter uit de bus komen benadrukt hij. Of, zoals hij eerder op zijn blog schreef: ‘Het beste dat je over deze lijstjes kunt zeggen is dat het totale onzin is.’

‘Het beste dat je over deze lijstjes kunt zeggen is dat het totale onzin is.’

Scholen die slecht scoren kunnen daar op twee manieren de gevolgen van ondervinden. Leerlingen van groep 8 en hun ouders baseren er hun schoolkeuze op. Én de Onderwijsinspectie controleert de scholen op basis van prestaties als doorstroming en slagingspercentage.

Volgens Van der Wateren doen de cijfers onrecht aan wat er op een school gebeurt. Daarom wil hij dat scholen ook beoordeeld kunnen worden op zaken die niet meteen in een cijfer te vatten zijn. Hij wil dat een school ook zou kunnen zeggen: ‘wij zijn tevreden als iedereen slaagt , maar we zijn pas echt tevreden als onze kinderen verantwoordelijkheid nemen, en goede kritische volwassenen worden.’ Vraag is alleen hoe dat te meten valt.

lees ook: Dwingt het openbaren van slagingspercentages scholen tot wurgcontracten, zittenblijven en afstromen? dinsdag 16 februari De Monitor stuitte inmiddels op 3 manieren waarop scholen hun slagingspercentage kunnen beïnvloeden:

- ‘Wurgcontracten’: de leerling mag voorwaardelijk over naar het eindexamenjaar maar wordt teruggeplaatst of van school gestuurd als hij halverwege het jaar de ‘zak/slaag-norm’ niet haalt.

- Zittenblijven: scholen laten zwakkere leerlingen zitten in het jaar voor het eindexamenjaar zodat ze een jaar later een grotere kans hebben om te slagen.

- Afstromen: zwakkere leerlingen hoeven niet te blijven zitten maar gaan naar een lager niveau. Bijvoorbeeld van VWO 3 naar Havo 4. Grote voordeel: deze leerling is niet terug te zien als zittenblijver, én de kans dat hij zijn eindexamen haalt op een lager niveau is groter.

Van der Wateren, gevraagd of hij deze ‘trucs’ herkent: ‘Ja, die dingen zijn natuurlijk aan de orde van de dag, al denk ik niet dat scholen dat zullen toegeven.’ Hij noemt een voorbeeld: ‘Natuurlijk wordt er gekeken: als we nou zorgen dat deze zwakkere leerling naar de Havo gaat dan komen onze VWO-cijfers niet in gevaar.’

‘Als we nou zorgen dat deze zwakkere leerling naar de Havo gaat dan komen onze VWO-cijfers niet in gevaar.’

Oproep

Werk jij in het onderwijs en herken je dit verhaal? Worden scholen inderdaad gedwongen om met trucs hun resultaten op te krikken? Tip ons! Dit kan via: email of gebruik het [TIP_FORMULIER_LINK].

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Eindexamens
Verkenning Research Opnames Uitzending

50 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Wie een goede middelbare school zoekt heeft hem zo gevonden. Want alle schoolprestaties worden bijgehouden. Vooral het slagingspercentage speelt een grote rol. Maar wat zegt dat cijfer? Is een scho...
Alles over dit onderzoek