Onderwijs / Onderwijs

Democratische school De Ruimte reageert op onderzoek De Monitor

dinsdag 27 maart 2018 Leestijd: 5 min.

Democratische school De Ruimte in Soest / De Monitor

Sietze van Loosdregt

Redacteur

Ronald Sistermans

Verslaggever

dinsdag 27 maart 2018 Leestijd: 5 min.

Na herhaaldelijk verzoek reageert De Ruimte uiteindelijk op ons onderzoek over de rol van Avatar in het Democratisch onderwijs. De grootste democratische school van Nederland bevestigt dat een deel van het personeel Avatar-cursussen heeft gevolgd, maar stelt dat het gedachtengoed van de sekte-achtige organisatie geen onderdeel is van het onderwijs.

Dat de leer van Avatar binnen de muren van de school geen rol speelt, is opvallend omdat een docent van De Ruimte eerder op de Avatar-website schreef: ‘Op onze Democratische school in Nederland, waar leerlingen vrij zijn om te leren wat ze willen, gebruiken we Avatar als instrument om echte vrijheid te realiseren. Meer en meer kinderen op onze scholen, ouders en docenten zijn Avatar.’ De Ruimte zegt dat de docent dit in haar enthousiasme en op persoonlijke titel heeft geschreven, zonder dit te overleggen met de school.

Verder ontkent de school dat ouders en/of kinderen worden benaderd om Avatar-trainingen te doen. De Monitor ontving een mail van een tipgever waarin docent Margo Bruins haar diensten aanbiedt als Avatar Master aan de ouders van de school. Maar volgens de school is deze mail, als deze al verstuurd is, op persoonlijke titel geschreven. In de mail schrijft Bruins aan ouders: ‘Ik geef Avatar-trainingen. Avatar® is het meest krachtige, puurste zelfontwikkelingsprogramma dat beschikbaar is. Het is een serie ervaringsgerichte oefeningen die je in staat stellen jezelf te herontdekken en je bewustzijn af te stemmen op datgene wat je wilt bereiken. Je zult je eigen unieke inzichten en realisaties ervaren. Jij bent het die meer over jezelf te weten komt.(…) Mocht je interesse hebben in een van deze gebieden laat het mij weten.’

Margo Bruins zegt dat ze zich de uitnodiging niet kan herinneren en als die al is geschreven die op persoonlijke titel is gedaan.  De school zou geen rol spelen in de invitatie.

De volledige reactie van De Ruimte lees je hieronder.

Vanavond de uitzending van de Monitor: Avatar op school.  21.25 uur op NPO2
 

Reactie De Ruimte

In reactie op de vragen die je stelde in jouw mail van 25 maart 2018, het volgende.

Wat is de reactie van De Ruimte op de bevindingen van De Monitor?

De Ruimte is een school net als alle andere scholen, waar mensen werken die zich op allerlei manieren laten inspireren en op allerlei manieren bezig zijn om steeds meer inzicht in zichzelf en de wereld te krijgen. Enkele van onze medewerkers: 6 van de 38 om precies te zijn, doen dat door Avatar in te zetten voor hun persoonlijke ontwikkeling. We werken alleen met bevoegde docenten en iedereen heeft een VOG.

Blijft De Ruimte bij het antwoord dat het materiaal geen rol speelt op de school?

Ja. Er wordt op De Ruimte niet gewerkt met Avatar-materialen.

We hebben de tekst die Rijk van Rossum en Heleen Groot hebben geschreven in 2007 in een Avatar-nieuwsbrief, teruggevonden. Wij onderzoeken op dit moment hoe die verwijderd kan worden. Ze hebben dit vanuit hun enthousiasme geschreven, maar het is niet afgestemd met de school en als zodanig onjuist.

Worden ouders en/of kinderen benaderd om deel te nemen aan trainingen?

Nee. Margo Bruins geeft aan dat zij zich een mail met een uitnodiging hiertoe niet kan herinneren, maar mocht die in een ver verleden geschreven zijn, dan is dit op persoonlijke titel geweest en was dit nooit bedoeld als een schoolgerelateerde activiteit.

Vindt De Ruimte dat ouders hierover geïnformeerd moeten worden?

Ja, we houden onze studenten en ouders op de hoogte van al het bovenstaande. De uitzending van 6 februari heeft interessant les- en gespreksmateriaal opgeleverd, maar andere onderwerpen dienen zich al lang alweer aan. En wij willen graag verder met onze kerntaak: een fantastische school maken.

Over wat de verschillende ouders zeggen:

Moeder 1 vertelt de Monitor: ‘Onze kinderen waren vastgelopen in het regulier onderwijs.  De Democratische school De Ruimte was ons laatste redmiddel. We zijn er met open armen ontvangen en in het begin kwamen de kinderen echt tot rust.  Maar toen hoorden we dat de school vol zat met Avatars in de leiding. Ouders sleepten hun kinderen zelfs mee.  Ik had nog nooit van Avatar gehoord en ik kon er niets van terugvinden op de website van de school. Ik ben me toen gaan verdiepen in Avatar en schrok me rot! Nu snapte ik de gedragsverandering bij de kinderen. Ik ben toen naar de schoolleiding gestapt maar die ontkende dat Avatar in het lesprogramma wordt gebruikt. Het was hun woord tegen ons woord.

We hebben onze kinderen onmiddellijk van school gehaald, waarna ze thuis kwamen te zitten. En toen begon de ellende pas echt. Een paar weken later viel er een procesverbaal op de deurmat omdat we de leerplichtwet overtraden.

We voelden ons een crimineel, terwijl we gewoon onze kinderen wilden beschermen.

De school had eerlijk en open moeten zijn over Avatar, maar het meest boos zijn we op overheid die dit laat dit gebeuren.’

De Ruimte reageert: Wij vinden het jammer dat moeder 1 niet met haar overwegingen bij het bestuur van De Ruimte is geweest. Had ze dit wel gedaan, dan had het bestuur precies hetzelfde antwoord gegeven als de medewerkers die ze wel gesproken heeft: Avatar heeft niets te maken met het gedachtengoed van democratisch onderwijs in het algemeen en van De Ruimte in het bijzonder.

Voor de volledigheid verwijzen we De Monitor graag naar de website van de Ruimte waar het gedachtengoed van de Ruimte uitgebreid wordt toegelicht.

Moeder 2 vertelt De Monitor: ‘Mijn zoon heeft op een democratische school gezeten (De Ruimte, red.) waarvan later bleek dat bijna de gehele leiding avatar was. Het programma heeft ongetwijfeld goede punten maar wat ik ervaren heb is dat ze echt geloven dat dat het allerbeste persoonlijke ontwikkelingsprogramma is en het heeft daarin iets heel dogmatisch. Daar ben ik persoonlijk wars van. Ze kunnen heel hard zijn en vanuit hun ‘geloof’ mensen ook echt afschrijven, zich daarvan intrekken. Dat is richting volwassenen op zich niet zo’n punt, maar naar kinderen toe is dat geen verantwoordelijkheid nemen. Ik geloof dat ik er een boek over kan schrijven.’

De Ruimte reageert: Naar aanleiding van wat moeder 2 zegt: er is geen sprake van Avatar in de school. Wij besteden zorgvuldige aandacht en tijd aan onze gesprekken. Wij herkennen wel dat de visie van de school soms niet meer strookt met de visie van de ouders; dat kan leiden tot een verschil in gezichtspunten. Daarom nemen wij ook altijd de tijd voor een afrondend gesprek zodat we respectvol kunnen afronden. Mogelijk heeft deze ouder daar geen gebruik van gemaakt.

Moeder 3 vertelt De Monitor : ‘Onze ervaring is dat de hersenspoeling van Avatar daar (op De Ruimte, red.) zeer aanwezig is.  Ik heb het als een poging tot hersenspoeling ervaren, het voortdurend spelen met de emoties van de ander. Eigenlijk schrijft avatar je voor hoe je de wereld moet waarnemen. Echt, het is veel schadelijker dan ze jullie doen denken.’

De Ruimte reageert: We herkennen ons niet in wat moeder 3 zegt, zie ook het antwoord op vraag 3 hierboven.

In de drie jaar dat ik (Iemke Roos) bestuurslid van De Ruimte ben, is Avatar nooit onderwerp van gesprek geweest op de verschillende vergaderingen in school. Mijn medebestuurslid, Corlijn Doedens, is oud- student van De Ruimte en gaat al 13 jaar mee met deze school. Zij geeft aan dat zij in al die jaren nog nooit is benaderd over Avatar. Zij was wel op de hoogte van het feit dat een aantal medewerkers deze cursus hebben gedaan, maar dat is altijd buiten school gebleven. 

Iemke Roos (bestuursvoorzitter Stichting De Ruimte)

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Redacteur

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Machteloze ouders, overwerkte leraren en bezorgde orthopedagogen. We krijgen tips uit alle hoeken sinds we ons dossier Onderwijs weer hebben geopend en onderzoeken of het passend onderwijs wel goed uitpakt voor die leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. 

Alles over dit onderzoek