Deelnemer app-test: ‘In deze tijd had ik ook iemands kind kunnen doodrijden’

vrijdag 11 mei 2018 Leestijd: 2 min.

Mark en Luuk in gesprek met Teun / De Monitor

Anne Mae van Tilburg

Redacteur

Annemae.vantilburg@kro-ncrv.nl

vrijdag 11 mei 2018 Leestijd: 2 min.

Hoe gevaarlijk is appen achter het stuur nou echt? Tijdens een app-test op een circuit bekeken we wat je telefoon gebruiken in de auto daadwerkelijk met je rijgedrag doet.

Een paar weken geleden deden wij een oproep voor ons onderzoek naar verkeersveiligheid: we waren op zoek naar mensen die mee wilden doen aan ons experiment naar appen achter het stuur.  Mark (35) en Luuk (23) gaven zich op.  Beide deelnemers zijn echte kilometervreters. Mark rijdt elke dag van zijn huis in Friesland naar zijn werk in Zuid-Holland, en Luuk rijdt regelmatig naar zijn studie in Groningen en werkt daarnaast als taxichauffeur in Emmen.

Telefoongebruik achter het stuur

Ze beseffen zich maar al te goed dat appen gevaarlijk kan zijn, en dat is niet zonder reden. Luuk was op zijn achttiende getuige van een ernstig ongeluk. De bestuurder zat te appen en reed daarbij tegen een boom. Luuk probeerde nog te helpen, maar het mocht niet meer baten. De bestuurder overleed. Een heftige ervaring dus, die veel impact heeft gehad op hem. ‘Zoiets blijft je voor altijd bij’.

Ook Mark stond nog niet zo lang geleden in de file achter een ongeluk dat veroorzaakt was door een appende bestuurder. ‘Een vrachtwagenchauffeur was vol op een file ingereden die hij niet zag aankomen omdat hij met zijn telefoon bezig was. Hij raakte daarbij een auto met een volledig gezin er in. De vader is daarbij overleden.’

Ongeluk 

Als je zulke heftige ervaringen hebt meegemaakt, zou je zeggen dat je nooit meer een telefoon aanraakt achter het stuur. Toch is dat niet het geval. Zowel Mark als Luuk geven toe heel soms toch nog op hun telefoon te zitten als ze aan het rijden zijn. Luuk: ‘Soms wil je toch even snel een muzieknummer wisselen, en dan denk je dat je dat wel kan.’ Mark verklaart: ‘Je zit natuurlijk in de veilige omgeving van je eigen auto, dan denk je toch wel dat je in staat bent om even heel snel te kijken wat er op de app staat.’ Luuk en Mark zijn overigens geen uitzondering. 62% van de bestuurders geeft toe wel eens zijn telefoon te gebruiken in de auto.

App-test

Zelf getuige zijn van de dramatische gevolgen van appen achter het stuur zorgt er dus niet voor dat je er volledig mee stopt.  Maar wat helpt dan wel? Mark en Luuk geven zich op voor onze qpp-test. Want hoe beïnvloedt appen het rijgedrag nou echt?

We vragen Mark en Luuk om ‘Ik ben bijna thuis’ te typen terwijl ze verschillende oefeningen moeten doen. In de eerste oefening moeten Mark en Luuk slalommen om pionnen. In de tweede oefening moeten ze een berichtje appen en daarna remmen, om te zien hoeveel meter ze afgelegd hebben terwijl ze niet aan het opletten waren. Dat valt niet mee.

De tests laten zien dat je daadwerkelijk een stuk minder oplet als je een berichtje typt tijdens het rijden. Luuk realiseert zich door de test maar al te goed wat er had kunnen gebeuren terwijl niet oplette: ‘In de tijd dat ik zo nodig “ik ben zo thuis” moest appen, komt iemand anders zoon of dochter misschien helemaal niet meer thuis.”

Uitzending

Benieuwd naar de hele app-test? Kijk aanstaande dinsdag 15 maart om 21.25 op NPO2 naar onze uitzending over verkeersveiligheid.

Wil je graag op de hoogte gehouden worden van ons onderzoek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Lees meer over

Veiligheid en handhaving Verkeersveiligheid
Verkenning Research Opnames Uitzending

Verkeersveiligheid

Research

Deel jouw ervaring 52 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op dinsdag 15 mei 21:25u, NPO2

210 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Anne Mae van Tilburg Redacteur
Anne Mae van Tilburg studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Tussendoor liep ze stage bij De Monitor. Daarbij werd ze meteen gegrepen door het onderzoek naar aardbevingsschade in Groningen. Bij De Monitor ging ze dan ook niet meer weg. Na het behalen van haar master ging ze aan de slag als researcher. Daar beet ze zich vast in onderwerpen zoals bomenkap en duivelsuitdrijvingen bij kinderen.
Lees verder
@annemaevt

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat ...
Alles over dit onderzoek