Kinderen / Kinderopvang

De top 3 klachten over gastouderbureaus

woensdag 03 mei 2017 Leestijd: 3 min.

Archiefbeeld ANP /

Justus Cooiman

Redactie

woensdag 03 mei 2017 Leestijd: 3 min.

Een heel palet aan reacties krijgen we na ons artikel over de hoge kosten bij gastouderbureaus. We lezen over schimmige kostenberekeningen, slechte (pedagogische) begeleiding, en gastouders die zich niet aan de wettelijke eisen houden. Aan de andere kant krijgen we ook mails over heldere maandbedragen, professionele begeleiding en fantastische gastouders. Grote verschillen dus.

Het artikel zorgt ook voor een aantal bezorgde mails: er heerst angst dat de gastouderopvang in zijn geheel in een kwaad daglicht komt te staan. Dat terwijl deze vorm van opvang voor kinderen juist heel goed kan zijn. ‘Ik hoop van harte dat De Monitor geen tendentieus en negatief stuk zal schrijven maar een genuanceerd beeld zal geven van deze hele belangrijke en grote sector in de kinderopvang,’ schrijft gastouder Monique Eggermont bijvoorbeeld.

Veel ouders en deskundigen zijn positief over de opvang door een gastouder. Des te belangrijker dat dit goed geregeld is en overzichtelijk voor alle ouders, vinden wij. Maar er zijn ook reacties op ons bericht die op mankementen in het systeem wijzen en die nodigen uit tot verder onderzoek. Grofweg kunnen we de reacties verdelen onder 3 kopjes.

1 ) Bureaukosten zijn vaak niet transparant

Allereerst zijn er de ondoorzichtige prijzen van gastouderbureaus waar (gast)ouders zich over beklagen. De een betaalt per kind. De ander betaalt per gezin. En nog weer een ander betaalt per uur. Kosten lopen uiteen van 30 euro tot wel 100 euro per maand (per kind). Sommige ouders trekken net als onze tipgever Jan de stoute schoenen aan en stappen naar de onderhandelingstafel. Andere ouders vinden dit lastig. Vooral wanneer ze tevreden zijn over hun gastouder. Een ouder meldt ons: ‘We zijn alleen nog bij het bureau omdat onze gastouder fantastisch is. Bizar dat er zoveel geld mee verdiend kan worden. Dat geld zou ik liever aan onze fantastisch lieve gastouder geven.’

Er is zelfs een gastouder die meldt nieuwe ouders altijd te adviseren bureaus tegen elkaar uit te spelen: ‘Dit bespaart ze per maand zomaar 30 tot 50 euro, afhankelijk van de hoeveelheid kinderen.’ Moeten ouders zelf maar goed onderzoek doen? Of zouden bureaus transparanter moeten zijn?

2) Begeleiding: ‘Er gebeurt veel te weinig vanuit de gastouderbureaus’

Niet alleen de prijzen lopen uiteen, ook de kwaliteit wisselt sterk. Gastouders die bij meerdere bureaus aangesloten zijn, kunnen ze goed tegen elkaar afzetten. Een gastouder mailt ons: ‘Ik werk samen met 3 bureaus. Met 1 geen probleem. Ze controleren, verzorgen avonden voor ons en staan klaar bij problemen/zorgen. 1 bureau komt alleen de risico-inventarisatie doen en komt 1 keer op bezoek. En het laatste bureau is een puinhoop. Reageert nooit of veel te laat. Of de medewerker is op vakantie of ziek. Heb al menig keer gezegd dat ik hier genoeg van heb en dan beloven ze weer van alles wat niet uitkomt.’ Er lijkt daarbij niet altijd een direct verband te zijn tussen de mate van ondersteuning en de hoogte van de bureaukosten die ouders betalen. We bellen een ouder die maandelijkse 100 euro betaalt, zij meldt: ‘We dienen maandelijks de uren in en krijgen dan een factuur. Een keer per jaar komen ze langs voor een veiligheidscheck. Verder doet het bureau niks.’

3) Toezicht in de branche

Zitten er cowboys tussen de gastouderbureaus? Het lijkt erop dat er inderdaad bureaus tussen zitten die zich niet aan de wettelijke eisen houden. Een gastouder meldt: ‘Ik krijg vaak veel te laat antwoord op mijn vragen, als ik contact zoek krijg ik pas na dagen een belletje terug. Hooguit 1x per jaar controleren ze mijn woning. Echt begeleiding is er niet. Betalingen worden vaak veel te laat uitbetaald aan de gastouder.’ En dat terwijl gastouderbureaus een wettelijke verplichting hebben om goed bereikbaar te zijn en minsten 16 uur per jaar aan bemiddeling en begeleiding moeten besteden per gastouder. Ook een eigenaar van een gastouderbureau reageert op ons artikel. Zij is van mening dat 2 keer per jaar een huisbezoek aan een gastouder sowieso veel te weinig is om goed toezicht te kunnen houden. Ook de 16 uur per jaar die een gastouderbureau minimaal aan een gastouder moet besteden, vindt ze te karig: ‘Zeker als er meerdere kinderen geplaatst zijn via 1 bureau.’ Als houder van een gastouderbureau zit ze soms met de handen in het haar: ‘Als ik de bemiddelingsrelatie beëindig met een bepaalde gastouder om gegronde redenen wil dat nog niet zeggen dat de overige 6 gastouderbureaus waar de gastouder bij aangesloten is dat ook doen.’ Met alle risico’s van dien.

Oproep

Het lijkt erop dat er gastouderbureaus zijn die alleen geld willen verdienen. Heb jij een gastouderbureau en erger je je aan collega-bureaus? Is er voldoende controle of is het wachten op incidenten? Weet je hier meer over, laat het ons weten! Mail: demonitor@kro-ncrv.nl .

Verkenning Research Opnames Uitzending

81 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Justus Cooiman Redactie
Lees verder
@justuscooiman

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De gastouderopvang is zeer waardevol, maar het systeem eromheen onduidelijk. Hebben we voldoende zicht op de kinderen in de gastouderopvang? Waar moeten ouders op letten als ze een gastouder kiezen...
Alles over dit onderzoek