De top 10 binnengekomen reacties

vrijdag 24 april 2015 Leestijd: 2 min.

afbeelding ortho's tekst /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

vrijdag 24 april 2015 Leestijd: 2 min.

Zeshonderd mensen reageren op het Meldpunt Orthokosten van De Monitor en de Consumentenbond. De algemene strekking: orthodontisten informeren hun patiënten niet genoeg over de beugelbehandeling en de bijbehorende kosten. De cijfers zijn veelzeggend, maar veel respondenten lieten ook een inhoudelijke reactie achter bij ons.

Wat zeggen ouders over de orthodontist van hun kind? De tien meest opvallende reacties op een rijtje.

1. Beugelchip op de rekening

‘De blokbeugel werkte niet en werd na korte tijd vervangen. Kosten: 159 euro die ik zelf moest betalen omdat er een chip in zat.’

2. Geen uitleg van de ortho, maar van de assistent

‘Toen ik vroeg naar de uit de pan rijzende kosten die niet overeenkwamen met de offerte had ik graag uitleg gekregen van de ortho. Ik kreeg slechts een assistente die zei: ‘sorry, het traject loopt zoals de ortho het bepaalt en de offerte is slechts een indicatie.’ Daar sta je dan.’

3. Orthodontist maakt afspraken met zoon in plaats van met ouder

‘Orthodontist maakt afspraken met zoon van 13 over kostbare behandelingen. Hij overlegt niet maar deelt mee. Met hoge nota’s als gevolg. Het is totaal niet transparant wat er gaat gebeuren en wat het gaat kosten. Ons tweede kind is nu aan een beugel toe, en ook nu is er geen offerte gemaakt en niets gemeld over duur behandeling en kosten.’

4. Dure brackets

‘Mijn orthodontist werkt uitsluitend met DAMON-brackets en vroeg 10,90 euro toeslag per bracket. Er was geen keuze. De behandeling werd zonder doel gerekt, pas toen ik zelf voorstelde om te stoppen, was het goed.’

5. Onnodig veel afspraken

'We hebben het idee dat er onnodig veel afspraken worden gemaakt. Eerst de hulzen boven eruit, dan de beugel boven, en als laatste de onderbeugel eruit. Er wordt niet verteld waarom. Iedere zes weken een afspraak en lang niet bij iedere afspraak wordt iets gedaan.’

6. Overstappen heeft geen zin

‘Er wordt helemaal geen uitleg gegeven over waarom iets geplaatst of verwijderd wordt. Pas als er actief vragen worden gesteld worden er antwoorden gegeven. Dit kan echt niet! Veel kun je niet doen, overstappen naar een andere kan niet omdat je dan extra moet betalen voor een intake en dergelijke. Je zit dus als het ware vast aan je orthodontist die je niks uitlegt en waarschijnlijk meer laat betalen dan de bedoeling is.’

7. Wij stoppen met de behandeling

'Onze zoon is nu 3 jaar in behandeling, en nog steeds kan de orthodontist niet zeggen wanneer het klaar is. Wij hebben daarom besloten de behandeling per 1 juli stop te zetten. Verder vinden wij het aantal keren waarbij er tussen behandelingen door een extra afspraak moest worden gemaakt wegens schade aan de beugel, extreem hoog.

8. Absurd bedrag voor medisch niet-noodzakelijke handeling

‘We hebben moeten tekenen voor een kostenoverzicht. Globaal werd aangegeven dat het 2 jaar zou duren. Uiteindelijk heeft het meer dan drie jaar geduurd en hebben we 1000 euro zelf moeten betalen bovenop de 2500 die de verzekering had vergoed. In totaal heeft de gebitsregulering van mijn dochter 3500 euro gekost. Een werkelijk absurd bedrag voor een medisch niet noodzakelijke handeling.’

9. We hebben het gevoel dat we een nummer zijn

‘Wij hebben zelf moeten vragen op een toelichting op het behandelplan. De ortho vond dit vreemd en deed dat met tegenzin. Alternatieven zijn niet aan de orde gekomen. We hebben continu het gevoel dat we een nummer zijn, een frustrerende ervaring. Transparantie, informatie, alternatieven, keuzevrijheid en persoonlijke aandacht zouden gewaardeerd worden, maar ontbreken in onze ogen volledig.’

10. Mond opendoen

‘Ben bang omdat ik mijn mond een paar keer heb open gedaan betreffende de hoge techniekkosten en de lange tijd die tussen afspraken zit, ze mijn zoon langer met een beugel laten lopen dan nodig is.’

Lees meer over

Gezondheid en zorg Orthodontie
Verkenning Research Opnames Uitzending

45 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Een mond vol rechte tanden is tegenwoordig de norm. Maar wat kost een beugel eigenlijk? Ondanks een flinke tariefkorting voor orthodontisten stijgen de kosten per beugel. Hoe kan dat?
Alles over dit onderzoek