Achtergrond Lerarentekort

‘De kinderen missen veiligheid als er steeds iemand anders voor de klas staat.’

woensdag 04 september 2019 Leestijd: 1 min.

HAARLEM - Stoelen op de tafels in de klas. / ANP PHOTO XTRA KOEN SUYK

Mijke van Wijk

Redactie

mijke.vanwijk@kro-ncrv.nl

woensdag 04 september 2019 Leestijd: 1 min.

‘Niemand volgt je kind écht gedurende een jaar.’ Het zoontje van Annemarie heeft acht verschillende juffen gehad in één jaar, toen hij in groep twee zat van een basisschool in de buurt van Amsterdam.

‘De school kon er niks aan doen’, zegt Annemarie. ‘De ene juf ging verhuizen, de ander brak haar enkel.’ En zo was er voor elke wisseling wel een goede reden. Maar dat veranderde niets aan het probleem.

Elke juf andere regels

Annemarie denkt dat de vele wisselingen van docenten heel nadelig zijn voor kleuters. ‘In de leeftijd van 4, 5 jaar zijn regels en vastigheid heel belangrijk. De kinderen gaan voor het eerst naar school. En elke juf heeft weer andere regels. De kinderen missen veiligheid als er steeds iemand anders voor de klas staat.’ En het is niet alleen heel belastend voor de kinderen, denkt ze, maar ook voor de leerkrachten. ‘De vaste juf heeft steeds een andere co-juf, dus de vaste kracht wordt onevenredig zwaar belast.’

Kattenkwaad

Dan is er nog het grotere plaatje. ‘Als er steeds een andere juf is, dan houdt niemand je kind echt in de gaten. Kinderen in groep één hebben daar meer last van, omdat ze nieuw zijn. Mijn zoontje zat in groep twee en hij ging kattenkwaad uithalen omdat niemand oplette. Door de wisselingen kende niemand de namen van alle kinderen in de klas.’

De tel kwijt

Annemarie weet niet van alle leerkrachten waar ze precies vandaan kwamen. Eén was een leraar in opleiding, één kracht kwam van een geallieerde school en de gymjuf viel een keer in.  ‘Op een gegeven moment was ik de tel kwijt.’ Scholen nemen crisismaatregelen: ‘Zolang er maar iemand voor de klas staat, zodat de kinderen niet weglopen.’

Van boos naar begripvol

Annemarie heeft een gesprek gehad met de directeur van de school. ‘Ik ben van boze ouder naar begripvolle ouder gegaan. De school probeert met man en macht überhaupt leraren te krijgen. De randstad heeft een dramatisch tekort. Als er geen leraren zijn… het is een onmogelijke opgave voor een directeur. Boosheid van ouders lost niets op.’

In het nieuwe schooljaar heeft haar zoontje een vast duo voor de klas.

 

Heb jij schoolgaande kinderen die ook veel verschillende leerkrachten voor de klas hebben staan? Laat het ons weten en vul het tipformulier in.

Lees meer over

Algemeen Algemeen
Verkenning Research Opnames Uitzending

1293 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Mijke van Wijk Redactie
Mijke van Wijk studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Na haar studie is ze bij de radio gaan werken als redacteur, verslaggever en presentator. Mijke werkte onder meer voor BNR Nieuwsradio, NPO Radio1 en de Bayerische Rundfunk. Ze heeft meerdere radiodocumentaires gemaakt voor de NTR en de VPRO, onder andere over ontbossing en sojateelt. Voor KRO-NCRV maakte ze de podcast Tante Jos.
Lees verder
@mijkevanwijk

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

We krijgen dagelijks veel tips binnen over uiteenlopende onderwerpen. En lang niet altijd over de onderwerpen die we momenteel onderzoeken. Ook deze tips willen we u niet onthouden. Want wellicht h...
Alles over dit onderzoek