‘De garage stond zwart van de rook, en daar stond je een paar minuten in.’

donderdag 12 november 2015 Leestijd: 2 min.

Leen en Theo_0 /

Yvonne Verkaik

Redacteur

yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl

donderdag 12 november 2015 Leestijd: 2 min.

Hoe schadelijk is dieseldamp voor je gezondheid? Die vraag stellen we ons in het dossier Ziek door mijn werk nadat we in contact komen met oud-buschauffeurs Leen Stikvoort en Theo van Wijnkoop. Al 3 jaar voeren ze een strijd met hun voormalige werkgever.

Volgens hen zijn mogelijk ruim 250 bus- en trambestuurders ziek geworden door asbest of als gevolg van het werken in dieseldampen. ‘Van de monteurs is nog maar een enkeling in leven en bij de buschauffeurs is er een kaalslag. En de mensen die nog wel in leven zijn hebben COPD of kanker,’ aldus Van Wijnkoop.

Starten van koude bussen

Met name het starten en warm draaien van de koude bussen in de garage zou volgens hen veel kwaad hebben gedaan. ‘De garage stond dan zwart van de rook, en daar stond je toch zo een paar minuten in.’

Niet alleen de oud-chauffeurs constateren een mogelijke risicovolle blootstelling aan de uitlaatgassen. We vinden een wetenschappelijk onderzoek uit 2004 naar dieseldamp of beter gezegd dieselmotoremissies (DME). De onderzoekers kijken vooral welke technische mogelijkheden er zijn om dieseluitstoot te vervangen of te beheersen. Maar ze geven ook een overzicht van welke werknemers er mogelijk blootstaan aan dieseluitstoot. Zo noemen ze onder andere overslagmedewerkers in de haven, wegwerkers en buschauffeurs. Ze schrijven over de laatste groep:

‘Bussen worden veelal overdekt gestald. Uitlaatgassen kunnen niet weg. Hierbij worden buschauffeurs blootgesteld aan uitlaatgassen.’

Het verhoogde risico zit volgens de onderzoekers met name in het ’s ochtends uitrijden (enige minuten motor aan voor wegrijden) en ’s avonds binnenrijden.

Dieseldamp kankerverwekkend en gevaar voor gezondheid

Hoe gevaarlijk is het voor de gezondheid van de chauffeurs? Is er een relatie te leggen tussen het inademen van dieseldamp en bijvoorbeeld longaandoeningen? Eerder melden we al dat de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dieseldamp als kankerverwekkend voor mensen heeft bestempeld in 2012. Ook de Inspectie SZW (de vroegere Arbeidsinspectie) is er duidelijk over. In een handleiding voor inspecteurs van de Inspectie SZW (2014) valt te lezen dat DME (dieselmotoremissies) op lange termijn kankerverwekkend is. Dat betekent volgens de Inspectie dat:

‘Iedere mate van blootstelling aan DME gevaar voor de gezondheid met zich meebrengt.’

De Inspectie stelt in hetzelfde stuk ook dat de werkgever een verplichting heeft om een kankerverwekkende stof of proces zoveel mogelijk te vervangen door een niet-kankerverwekkende stof of proces. Als dit technisch niet mogelijk is, moet de blootstelling zoveel mogelijk worden voorkomen of tot een zo laag mogelijk niveau worden teruggebracht.

Help ons verder in het onderzoek

Dat dieseldamp een gevaar voor de gezondheid kan opleveren, lijkt duidelijk. Maar wordt en is er door werkgevers voldoende gedaan om blootstelling te voorkomen of te verminderen? En zijn er daadwerkelijke mensen ziek geworden door dieseldamp? En hoeveel dan? Ons onderzoek gaat door. Bent u werkzaam (geweest) in het openbaar vervoer en heeft u (mogelijk) blootgestaan aan dieseluitstoot? Of staat u op dit moment nog bloot aan gevaarlijke dieseldamp? Tip ons – mag ook anoniem- via tip insturen of mail naar yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl of daan.jansen@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Werk en inkomen Ziek door mijn werk
Verkenning Research Opnames Uitzending

Ziek door mijn werk

Research

Deel jouw ervaring 182 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 27 april 22:05u, NPO2

592 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De Monitor onderzoekt de werkplek. In het verleden deden we onderzoek naar beroepsziekten en hoe het systeem op mensen met klachten reageert. Nu doen we onderzoek naar de kantoortuin.
Alles over dit onderzoek