‘Dat een zeer kwetsbare jongen de dupe wordt, maakt niemand blijkbaar iets uit.’

zondag 20 december 2015 Leestijd: 2 min.

laptop-computer-close-up /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

zondag 20 december 2015 Leestijd: 2 min.

Na onze oproep voor het dossier Digitaal Doolhof krijgen we verschillende reacties, waaronder die van Anne. We onderzoeken of -en zo ja- hoe mensen in de problemen komen doordat overheidsdiensten steeds meer achter een digitaal loket verdwijnen. Veel van onze tipgevers laten weten dat ze problemen hebben met de Basisregistratie Personen (BRP), voorheen de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Zo ook de 18-jarige zoon van Anne die lijdt aan autisme. ‘We staan met onze rug tegen de muur. Iedereen verwijst naar elkaar en uiteindelijk sta je met al je bewijs alsnog met lege handen.’

Vorige bewoner nog ingeschreven

Anne’s zoon Quintijn is op 1 oktober verhuisd naar een voormalige aanleunwoning, nu een zorgwoning waar hij begeleid kan wonen. Al direct na de verhuizing krijgt Anne, die als mentor van haar autistische zoon optreedt, een vermoeden dat er nog meerdere bewoners staan ingeschreven op het adres. ‘De brievenbus zat propvol met post, ook van officiële instanties,' zegt Anne. Ze laat direct een adresonderzoek uitvoeren door de gemeente. Al snel krijgt ze een melding dat er op dit moment 2 mensen staan ingeschreven op de woning: de vorige bewoonster heeft zich blijkbaar niet uitgeschreven. Het gaat om een 85-jarige dame die naar een verpleeghuis is gegaan. Via een buurvrouw spoort Anne de dame op en ze achterhaalt dat ze inderdaad in een verpleeghuis woont. Ze geeft dit direct door aan de gemeente, in de veronderstelling dat alles snel opgelost zal zijn. ‘Niets bleek minder waar. De gemeente liet weten dat ze nog volop bezig waren met het adresonderzoek, maar dat ze geen mededelingen konden doen in verband met de privacy van deze mevrouw.’ De gemeente kan niks doen, zo wordt gezegd, zolang de mevrouw zichzelf niet uitschrijft.

‘Inmiddels werd de aanvraag huurtoeslag van mijn zoon afgewezen, omdat hij niet de hoofdbewoner zou zijn en er al huurtoeslag werd betaald aan de hoofdbewoner van dit adres. De wajong-uitkering van mijn zoon gaat nu al 3 maanden op aan de huur en dan heeft hij zijn andere vaste lasten nog niet eens betaald. Er is geen geld meer over voor eten.’

Belastingdienst volgt BRP

Uiteindelijk krijgt Anne te horen dat haar zoon alleen ingeschreven staat op zijn huisadres. Vanaf welke datum dat dan is, kan de gemeente niet zeggen, wederom in verband met de privacy van de dame. ‘Bizar! Want inmiddels weten we meer van deze vorige bewoonster dan ons lief is.’ Ondanks alle bewijzen die Anne heeft dat haar zoon sinds 1 oktober alleen woont, via huurcontract en via haar aanvraag voor een adresonderzoek, gaat de Belastingdienst daar niet mee akkoord. Die baseert zich op de BRP waar de vorige bewoonster tot begin december als hoofdbewoner staat ingeschreven. ‘Dat hier een zeer kwetsbare jongen met autisme de dupe van wordt, maakt niemand blijkbaar iets uit.’

Algemene Rekenkamer

We willen weten of dit vaker voorkomt en komen op internet een rapport van de Algemene Rekenkamer tegen. Aantallen worden er niet in genoemd, wel dat er iets mis is met de basisregistraties. We lezen: ‘Hoe vaak burgers hiermee te maken hebben, is niet exact bekend, maar zeker gelet op de ingrijpende gevolgen voor de betrokkenen, is duidelijk dat deze problemen niet genegeerd kunnen en mogen worden.’

De Algemene Rekenkamer concludeert ook dat fouten lastig te herstellen zijn:

‘Het blijkt in de praktijk moeilijk te zijn om vast te stellen in welke (basis)registraties iets is misgegaan en welke instanties dus moeten worden aangesproken, terwijl de bewijslast wel bij de burger ligt. Het correctieproces verloopt doorgaans moeizaam en herstel is niet altijd mogelijk met terugwerkende kracht. Het rechtzetten van onjuiste gegevens bij meerdere overheidsinstanties is voor burgers een vrijwel onmogelijke opgave.’

We zijn nog steeds op zoek naar voorbeelden. Kom jij ook in de problemen door de Basisregistratie Personen of door een andere overheidsdienst? Kan je het vakje dat op jou van toepassing is niet vinden op een website? Of heeft de overheid een digitale fout gemaakt en is het onmogelijk om dat recht te zetten? Laat het ons weten! Mailen kan naar: tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek