Consumentenbond: ‘Vraag toestemming aan patiënt vóór inzage in dossier.’

woensdag 02 september 2015 Leestijd: 1 min.

Plaatje.polisvoorwaarden /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

woensdag 02 september 2015 Leestijd: 1 min.

De Consumentenbond vindt dat er altijd expliciet toestemming moet worden gevraagd aan de patiënt als er inzage in het patiëntendossier nodig is bij controle door de zorgverzekeraar. Wij spraken de Consumentenbond voor ons dossier Dokters in de knel.

Zorgverzekeraars controleren het declaratiegedrag van zorgverleners. Bij de zwaarste vorm van controle kan een medisch adviseur in dienst van de zorgverzekeraar ook patiëntendossiers inzien. Patiënten worden hierover niet geïnformeerd.

De Consumentenbond: ‘De consument moet worden geïnformeerd over die inzage en er moet toestemming worden gevraagd. Inkijken in het dossier is een uiterste maatregel, waarbij er een wederzijds belang is van zowel de verzekeraar als de verzekerde.’ Volgens de bond gaat het immers om de besteding van verplicht premiegeld. ‘Ook daarom moet de consument worden geïnformeerd en moet er toestemming worden gevraagd.’

Polisvoorwaarden

André Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, wil kijken of het mogelijk is om patiënten te informeren als er bij controle door de zorgverzekeraar inzage in het patiëntendossier is geweest.

Maar dat informeren is niet echt noodzakelijk, zo zegt hij ook, want het is wettelijk geregeld:

Daarnaast wordt het in algemene zin dus wèl bekendgemaakt aan iedere verzekeraar. Het staat namelijk in de polisvoorwaarden van iedere zorgverzekering. Kijk maar onder het kopje ‘materiele controle’:

“A.16.4. Materiële controle Wij mogen inhoudelijke controle en fraudeonderzoek uitvoeren als het gaat over de afwikkeling van uw verzekering en uw gegevens in onze administratie. Dit doen wij volgens de Zorgverzekeringswet, het landelijk “Protocol materiële controle” en het landelijk “Protocol Incidentenwaarschuwingssystemen Financiële Instellingen”. U bent verplicht uw medewerking hieraan te verlenen.”

Vindt de Consumentenbond het informeren via de polisvoorwaarden voldoende? Het antwoord is duidelijk:

‘Het vragen van generieke toestemming aan de consument in de polisvoorwaarden van de zorgverzekering is niet voldoende.’

De uitzending Dokters in de Knel is te zien op zondag 6 september, 22.35 uur op NPO 2.

Klik voor het hele dossier hier!

Lees meer over

Gezondheid en zorg Dokters in de knel
Verkenning Research Opnames Uitzending

53 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Zorgverzekeraars controleren via een computersysteem het declaratiegedrag van alle zorgverleners, waaronder huisartsen. Als volgens dat systeem iemand ‘meer dan gemiddeld’ declareert, w...
Alles over dit onderzoek