Werk en inkomen / Schulden

Consumentenbond: Incassobureau’s sturen nepdagvaardingen

maandag 08 februari 2016 Leestijd: 2 min.

incassopost /

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

maandag 08 februari 2016 Leestijd: 2 min.

De Consumentenbond waarschuwt dat incassobureaus nog steeds mensen met schulden bedonderen door ze conceptdagvaardingen toe te sturen. Maar incassobureaus mogen mensen niet daadwerkelijk dagvaarden. De bond noemt dat het ‘disproportioneel en onfris’ en vindt de bureaus daarmee onmiddellijk mee moeten stoppen.

In het dossier Schulden doen we onderzoek naar incassobureaus. De Consumentenbond is daar al langer mee bezig. Zij melden vandaag dat incassobureaus nepdagvaardingen sturen. Daarmee wekken ze de indruk dat ze iemand voor de rechter kunnen slepen. Maar dat kunnen ze helemaal niet. Daarvoor moet een deurwaarder worden ingeschakeld. Maar daar trekken de incassobureaus zich niks van aan. Ze zetten er het woord ‘concept’ voor, en doen daarmee formeel niets verkeerd. Bizar, zeker omdat sommige brieven zelfs een tijdstip en de locatie van de rechtbank vermelden.

Bart Combée, directeur Consumentenbond, zegt hierover het volgende:

Verboden zijn dit soort praktijken niet, maar het is wel heel onkies. Consumenten worden op het verkeerde been gezet en de stuipen op het lijf gejaagd. Consumenten betalen dan vaak maar, om er vanaf te zijn, ook als ze de vordering betwisten. Hier moet een eind aan komen.

Famed

In het artikel in de Geldgids van de Consumentenbond waarin wordt gewaarschuwd voor de nepdagvaardingen komt nog een voorbeeld voorbij dat volgens de waakhond niet in de haak is. Het gaat over Famed, een bedrijf dat rekeningen voor artsen en zorgorganisaties int. Een overzicht van de klachten:

  • De agressieve benadering, zoals dreigen met beslaglegging op de inboedel, zelfs bij vorderingen van nog geen €2.
  • Heel snel, soms na twee dagen te laat betalen, incassokosten in rekening brengen.
  • Het delen van een pand met incassobureau Credios en deurwaarderskantoor Bosveld.

Nog een keer Bart Combée, directeur Consumentenbond:

Zo’n intieme verhouding tussen incasseerder en deurwaarder vinden wij onwenselijk. Het kan leiden tot een veel te snelle gang naar de rechter, wat hoge kosten voor de schuldenaar met zich mee brengt.

Strikt aan de wet

Famed zegt in een reactie dat ze zich strikt aan de wet houdt. Bij zowel Famed als Credios is het mogelijk om een betaalafspraak te maken. Gerechtsdeurwaarderskantoor Bosveld is een onafhankelijk deurwaarderskantoor en heeft geen enkele verbinding met de groep van ondernemingen waartoe Famed behoort. Famed vindt dat zorgkosten betaald moeten worden. Daarom verstuurt Famed ook nota’s en herinneringen voor lagere bedragen. Indien zorgconsumenten zelf besluiten nota’s niet te voldoen, dan berekent Famed uiteindelijk incassokosten. Deze kosten worden berekend, omdat Famed deze kosten ook maakt. Famed volgt hierbij de wet.

De hele reactie van Famed lees je hier.

Fouten

Als er tussen de 7,5 miljoen verzonden nota’s fouten zitten, zegt Famed de gemaakte fout te herstellen en waar nodig de zorgconsument een kosteloze verlenging van de betaaltermijn geven.

De brancheorganisatie van de incassowereld NVI gaat in een reactie niet in op de nepdagvaardingen. Ze schrijft wel het met de Consumentenbond eens te zijn dat er een strikte scheiding moet zijn tussen deurwaarders en incassobureaus.

In bijna alle Europese landen zijn gerechtsdeurwaarders uitsluitend gerechtsdeurwaarders, omdat commerciële nevenactiviteiten zoals incasso verwarrend zijn voor het publiek en bovendien kunnen leiden tot een te snelle gang naar de rechter. In Nederland mag een deurwaarder echter ook incasso doen. De kosten die een incassobureau in rekening brengt zijn te verwaarlozen vergeleken bij de hoge kosten (honderden euro’s griffierecht en deurwaarderskosten) die de consument in een gerechtelijk traject moet betalen.

Heb jij tips over de incassobranche, of over de misstanden , of over de bedrijven die te goeder trouw zijn, meldt het ons demonitor@kro-ncrv.nl.

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens problematische schulden of loopt het risico om deze te krijgen. Allerlei instanties proberen te helpen, van de gemeentelijke kredietbank tot welzijnswerk. M...
Alles over dit onderzoek