Christiaan van negen is hoogbegaafd: ‘Met zes jaar las hij de krant’

donderdag 07 juni 2018 Leestijd: 2 min.

Christiaan / De Monitor

Marjolein Schut

Redacteur

marjolein.schut@kro-ncrv.nl

donderdag 07 juni 2018 Leestijd: 2 min.

‘Normaal reageer ik nooit op dit soort dingen…’, schrijft Frouke Blom, moeder van de negenjarige, hoogbegaafde Christiaan. Zij benadert ons voor het onderzoek Onderwijs. Ook haar dochter en andere zoon zijn slimme kinderen. ‘We zoeken goed onderwijs voor onze kinderen, maar het lukt gewoon niet. Ze zitten op een reguliere basisschool, maar de oudste is dus nu al klaar met de lesstof. ‘Hij kan al naar het gymnasium maar of hij daar sociaal-emotioneel aan toe is, is de vraag. Hij zit nog met z’n knieën in de zandbak.’

Frouke werkt zelf als leerkracht in het basisonderwijs. Haar zoon zit in groep zes. ‘Onze oudste zoon heeft een IQ (intelligentiequotiënt, een getal om intelligentie uit te drukken, red.) van 145+. Als hij niet wordt uitgedaagd op school, merk je dat heel erg aan zijn gedrag. Dan is hij thuis heel verdrietig, krijgt huilbuien en ligt ‘s nachts wakker. Het is voor school en voor ons lastig geweest om alsmaar te zoeken naar uitdaging.’

Andere school

Inmiddels hebben zij voor Christiaan een andere school gevonden in Nieuw-Lekkerland, twintig minuten met de auto van hun woonplaats Papendrecht. Frouke: ‘De knoop is net doorgehakt.’ Maar daar ging nogal wat aan vooraf. De afgelopen tijd heeft zij met Christiaan meerdere scholen in de regio bezocht. Frouke: ‘Er zit een hb-school (Leonardoschool voor hoogbegaafden, red.) in de buurt, maar die zitten zeker de aankomende twee jaar nog vol, dus voor Christiaan was dat niet meer interessant.’ Ook is hij op een gymnasium gaan ‘meelopen’, maar daar is hij in zijn emotionele ontwikkeling nog niet aan toe, vertelt zij. ‘Hij speelt nog met Duplo.’

Vroeg wijs

Christiaan heeft vorig jaar een IQ-test gedaan toen de school daarom vroeg en daaruit bleek dat hij hoogbegaafd was. Als peuter werd al duidelijk dat hij zich heel snel ontwikkelde. Frouke: ‘Toen hij elf maanden was en in de Maxi-Cosi lag, kon hij al letters oplezen die hij op een voorbijrijdende vrachtwagen zag staan.'

'Met drie jaar kende hij het hele sterrenstelsel en met zes jaar las hij de krant'Frouke

Christiaan is ook heel muzikaal. Hij speelt blokfluit, dwarsfluit, piano en cello en krijgt op zaterdag les op het conservatorium in Den Haag, waar hij in de talentklas zit. Frouke: ‘Hij heeft gelukkig zijn muzieklessen.’ Christiaan en zijn moeder lopen er niet mee te koop dat hij hoogbegaafd is. ‘Veel mensen snappen het niet of denken dat je opschept’, vertelt zij. Christiaan: ‘Ik pas me aan. Ik vertel de moeilijke dingen die ik weet niet tegen anderen.’

lees ook: Ouders hoogbegaafde kinderen delen hun ervaringen: ‘Tot onze verbazing sprak hij op zijn zesde al Engels’ vrijdag 18 mei

Zorgplicht school

De basisschool waar Christiaan nu nog op zit, doet er van alles aan om hem individueel extra onderwijs te geven. Hij gaat elke maandag anderhalf uur naar een plusklas voor slimme kinderen. Daarnaast krijgt hij twee à drie keer per week les van een wiskundeleraar en hij krijgt extra opdrachten van een andere leerkracht. Maar tóch heeft hij daar niet genoeg aan, vindt Frouke. ‘De school wil wel, maar de kennis is er gewoon niet.

De school heeft zorgplicht maar ze weten niet precies hoe ze dat in kunnen passen in het onderwijs.’ Frouke doelt op de Wet passend onderwijs die scholen voorschrijft dat zij een zorgplicht hebben voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en een goede onderwijsplek moeten bieden. Dat geldt voor kinderen met bijvoorbeeld autisme en dyslexie, maar ook voor hoogbegaafde kinderen. Scholen moet sinds 2014 voldoen aan de Wet passend onderwijs.

Ook andere ouders deelden met ons de afgelopen weken hun ervaringen met passend onderwijs voor hun hoogbegaafde kinderen. Zij merken dat scholen er vaak niet in slagen hun onderwijs aan te passen aan de leerbehoeften van hun kinderen. En zij staan daarin niet alleen. Leden van de Tweede Kamer en luidden onlangs zelfs de noodklok: passend onderwijs zou faliekant mislukt zijn.

Het verhaal Frouke en Christiaan is te zien in de uitzending over hoogbegaafdheid in het onderwijs op 12 juni, 21.25 uur op NPO2.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek