Algemeen / Burger versus Overheid

Chemelot wil chemiebuizen langs woonwijk ondanks protest: ‘Gemeente heeft zich niet aan afspraken gehouden.’

zaterdag 06 april 2019 Leestijd: 2 min.

Robert Claasen, directeur Chemelot / De Monitor

Judith Meulendijks

Redacteur

zaterdag 06 april 2019 Leestijd: 2 min.

De chemische industrie in Limburg is verbolgen over het feit dat de gemeente Helmond doorgebouwd heeft op locaties waar ondergrondse leidingen voor chemische stoffen moeten komen. Dat zegt directeur Robert Claasen van industrieterrein Chemelot in ons onderzoek Burger vs overheid. ‘Er zijn afspraken gemaakt over dit tracé en daar moet de gemeente zich aan houden. Zij had de stroken vrij moeten houden.’

Via de buizen wil Chemelot (in Sittard-Geleen) gevaarlijke stoffen gaan transporteren tussen het industrieterrein en de Rotterdamse haven. Zeven gemeenten, de provincie Noord-Brabant en omwonenden van het tracé verzetten zich, omdat er veel knelpunten zijn, vooral in de gemeente Helmond. Volgens Claasen is dat veroorzaakt door de gemeente zèlf: ‘Zij hebben het tracé niet in het bestemmingsplan opgenomen en de bewoners niet voldoende geïnformeerd.’

De Rijksoverheid heeft in 2012 meerdere tracés vastgesteld voor buisleidingen, waaronder een indicatief tracé tussen het Limburgse Echt-Susteren en het Brabantse Laarbeek dat op verzoek van onder meer Chemelot weer op de kaart staat. Minister Ollongren heeft afgelopen donderdag aan de Tweede Kamer laten weten dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar dit tracé; tot de uitkomsten er zijn blijft het indicatief.

De beoogde route loopt vlak langs huizen, door tuinen en beschermde natuur. Omwonenden zijn bezorgd over hun veiligheid, de waarde van hun woningen en de consequenties voor het landschap en de leefbaarheid. Zo loopt het tracé in Helmond vlak langs de nieuwbouwwijk Brandevoort.

lees ook: ‘Schandalig, opeens blijken ze in onze tuin pijpleidingen te willen leggen voor gevaarlijke chemische stoffen!’ zaterdag 09 maart

Helmond had ruimte moeten reserveren

Volgens Claasen had de gemeente Helmond het tracé vanaf 2012 moeten reserveren: ‘Er wordt niet voor niets een tracé aangewezen. Ik ga er dus vanuit dat iedereen rekening houdt met dat tracé en dat daar niet gebouwd wordt. Maar dat is wel gebeurd.’

Een woordvoerder van de gemeente Helmond zegt: ‘De bouwplannen in Brandevoort zijn vastgesteld voordat het tracé indicatief werd. De planvorming daarvoor is 20 jaar geleden al begonnen. Los daarvan, hoef je indicatieve tracés niet op te nemen in een bestemmingsplan. Doe je dat wel dan zet je de deur wagenwijd open om die leidingen aan te leggen. Chemelot heeft niet het alleenrecht op ruimte en al zeker niet als die ruimte over gronden van inwoners gaat.  Wij zetten niet de stad op slot op aanvraag van een paar bedrijven.’

Venlo-route te duur

Tegenstanders vragen zich af waarom een al vastgesteld tracé over Venlo niet wordt uitgebreid met extra buisleidingen. Maar dat is volgens Claasen een stuk duurder. Claasen: ‘Het aanleggen van extra buisleidingen in de Venlo-route zou honderden miljoenen euro’s meer kosten dan de route Laarbeek-Echt-Susteren. Als zo’n buisleiding te duur wordt, dan kan het zijn dat gevaarlijke stoffen uiteindelijk per schip worden vervoerd, maar dat is een veel minder veilig alternatief.’

Energietransitie

Volgens Claasen is het tracé belangrijk in het kader van de energietransitie: buisleidingen zouden nodig zijn voor het transport van CO2, waterstof en methanol. De minister wil onderzoeken of het tracé daar inderdaad voor te gebruiken is, zo laat zij de Tweede Kamer ook weten. Claasen: ‘Wij proberen te bereiken dat Chemelot in 2050 klimaatneutraal is. De veiligste manier om stoffen als CO2 te transporteren is altijd per buisleiding.’ Het indicatieve tracé is volgens het rijk zelfs van ‘nationaal belang’. Dat zit hem volgens Claasen in het behalen van de energiedoelstellingen zoals afgesproken in het klimaatakkoord.

Compensatie voor omwonenden?

Omwonenden die last ondervinden van het tracé hoeven niet te rekenen op financiële compensatie door Chemelot. ‘Natuurlijk begrijpen we de situatie van de bewoners, maar op het moment dat we afspraken met elkaar maken en partijen zich niet aan die afspraken houden, is het niet zo dat de rekening automatisch naar ons doorgeschoven wordt.’

Ons onderzoek naar de buisleidingen volgen? Meld je dan hier aan voor onze nieuwsbrief. Dan houden wij je op de hoogte!

Algemeen / Burger versus Overheid

Uitzending

Kijk zondag 7 april naar onze uitzending over de ondergrondse buisleidingen, om 22.40 uur op NPO2.
Deel jouw ervaring

Judith Meulendijks

Redacteur

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het is de nachtmerrie van iedere woningeigenaar: je komt er opeens achter dat de overheid plannen heeft met de grond waar jouw huis op staat en nog wel voor ondergrondse ‘gifbuizen’. Het overkomt i...
Alles over dit onderzoek