CDA-Kamerlid Rog: ‘Basisschooldocenten worden overladen met verplichtingen’

woensdag 02 december 2015 Leestijd: 2 min.

michelrog2 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

woensdag 02 december 2015 Leestijd: 2 min.

Voor ons onderzoek naar werkdruk in het Onderwijs zijn we niet alleen op zoek naar ervaringsverhalen over de werkdruk, maar ook naar oorzaken. Schoolbesturen en inspectie zijn aangewezen partijen om werkdruk te verminderen. Maar wat doet de politiek? CDA-Kamerlid Michel Rog: ‘Sander Dekker straalt teveel uit dat hij beter weet wat goed is voor leraren dan de professionals in de klas.’

Initiatiefwetsvoorstel SGP, D66 en CDA

Van een tipgever horen we dat er in Den Haag een initiatiefwetsvoorstel ligt om de inspectie minder volgens afvinklijstjes te laten werken en meer ruimte te laten voor scholen. Hoe zit dat precies? We nemen contact op met Michel Rog, woordvoerder Onderwijs van de CDA-fractie en een van de initiatiefnemers van dit wetsvoorstel. Michel Rog: ‘Met D66 en de SGP heb ik een voorstel ingediend om de inhoud van het inspectiebezoek te veranderen. De nadruk moet komen te liggen op of er goed onderwijs wordt geleverd, niet op of er in systeem A of B wordt geadministreerd. We willen dat de taken van de inspectie beter worden afgebakend. Het is een vrij technisch wetsvoorstel, ik denk dat het daarom nog niet algemeen bekend is onder docenten. Maar als het voorstel door de Eerste Kamer wordt aangenomen, en de kans daarop is groot, zal het de manier waarop de Inspectie werkt wel veranderen.’

Begin volgend jaar komt het wetsvoorstel aan bod. Maar ook als het wetsvoorstel het haalt, zijn we er volgens Rog nog lang niet. ‘In het lesprogramma van basisschooldocenten zitten te veel verplichtingen. Leraren kunnen steeds minder volgens eigen inzicht en indeling lesgeven. Ze worden overladen met zaken waartoe ze worden verplicht door hun bestuur en door de politiek. Alles wat ze doen moet vastgelegd worden: wie ze spreken, wat ze aan het doen zijn. Moet je je voorstellen dat jij dat in je werk zou moeten doen. Elk telefoontje dat je pleegt, administreren. Dat zou het gevoel van werkdruk verergeren, toch?’

Politiek schuift steeds meer op bordje leraar

Hoe ziet Rog de rol van de politiek als het om werkdruk voor docenten gaat? ‘Ik en mijn collega’s, de hele politiek, is verantwoordelijk voor die toenemende werkdruk in het onderwijs. We vragen maar raak. Radicalisering? Daar maken we een verplicht lesprogramma voor. Pesten? Scholen moeten aan de slag met antipestprotocollen. Tot op functieniveau wordt in die protocollen omschreven wie wat waar tegen moet doen op school. Dat leidt tot verstopping binnen het onderwijs, en leraren die hun regie totaal kwijt zijn. Maar ook staatssecretaris Dekker heeft beleidskeuzes gemaakt die het er niet beter op maken. Hij lijdt aan een absolute toetsverslaving, een constante behoefte om álles te meten en te vergelijken. En ik zie bij hem een beheerszucht die ervoor zorgt dat hij tot achter de komma voorschrijft hoe ze bijvoorbeeld met pestprogramma’s om moeten gaan. Dat verergert het gevoel bij scholen: We moeten weer wat. Ik vind dat Dekker teveel uitstraalt dat hij beter weet wat goed is voor leraren dan de professionals in de klas.’

We hebben een interviewverzoek neergelegd bij de staatssecretaris zelf. Wil hij reageren op de bevindingen van ons onderzoek? Ook bij Dekker stond de werkdruk van docenten de afgelopen tijd op de agenda. Zo doet hij een proef met zogenaamde ‘regelluwe’ scholen, waar de Inspectie minder vaak langskomt. Maar is dat genoeg?

Heeft u een tip voor ons over de werkdruk in het basisonderwijs? Neem dan contact op met de redactie: tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek