‘Bij Belastingdienst speelt hardnekkig ICT-probleem, dat geven ze zelf toe’

maandag 11 januari 2016 Leestijd: 2 min.

Schermafbeelding 2016-01-11 om 08.52.10 /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

maandag 11 januari 2016 Leestijd: 2 min.

We komen in contact met Melanie Appels, die op Facebook reageert op ons dossier ‘Digitaal Doolhof’ . We onderzoeken of –en zo ja- hoe mensen vastlopen doordat de overheid steeds meer achter een digitaal loket verdwijnt. Melanie helpt als senior consultant stadsgeldbeheer bij stichting De Tussenvoorziening mensen bij het aanvragen van toeslagen, zoals huurtoeslag. Ze herkent het probleem van Ingrid, die toeslagen misloopt door fouten in de Basisregistratie Personen (BRP) en bij de Belastingdienst. ‘Ik heb er inmiddels een dagtaak aan om deze fouten recht te zetten. Mensen komen echt in de problemen met hun betalingen. Wij moeten er veel moeite voor doen om dat recht te trekken.’

ICT-probleem

Melanie komt het vaak tegen: mensen die toeslagen mislopen na een verhuizing. Er duiken dan spookbewoners op in de BRP. De Belastingdienst haalt zijn gegevens weer uit de BRP en zo kan het probleem groter worden: de spookbewoner wordt door de Belastingdienst als toeslagpartner gezien, waardoor mensen minder of geen toeslagen krijgen.

‘Bij 1 cliënt van mij speelde het zelfs 3 jaar, daar moest de Nationale Ombudsman aan te pas komen en toen is het uiteindelijk handmatig aangepast door de Belastingdienst. Iets in het systeem gaat er mis, er wordt iets niet goed gekoppeld. Dat gaat om een grote groep mensen.’

Het probleem met de vermeende verkeerde koppeling is iets wat de Belastingdienst ook heeft toegegeven aan De Tussenvoorziening, zo zegt Melanie.

‘Het is een ICT-probleem, dat erkennen ze nu. Het speelt echter al sinds september 2014. Ze zijn ermee bezig zeggen ze. Het zou om tienduizenden gedupeerden gaan.’

Backoffice

Melanie en haar collega’s bespreken de problemen regelmatig met de Belastingdienst. En zelfs voor hen is het soms lastig om het probleem op te lossen. ‘Wij kunnen contact krijgen met de backoffice van de Belastingdienst, daar bellen wij elke week mee. Als particulier krijg je die mensen niet aan de lijn. Dan krijg je een telefoniste en die belt je dan 1 keer terug. Als ze je dan niet te pakken krijgen, laten ze het zitten.’

Collega Jan Donker van de Tussenvoorziening vult aan:

‘Een medewerker gaf aan dat het een hardnekkig ICT-probleem is dat schijnbaar nog niet structureel kan worden opgelost, maar dat men er aan werkt. Individuele casussen proberen ze handmatig recht te zetten, maar kunnen daarna net zo makkelijk weer de soep in lopen.’ Ook de Nationale Ombudsman zegt volgens Donker niets aan de problemen met de BRP te kunnen doen, omdat de Belastingdienst het probleem zou erkennen, maar niet op kan lossen.

We hebben de Belastingdienst gebeld voor een reactie. Dat wordt vervolgd.

Herkent iemand dit mogelijke ICT-probleem bij de Belastingdienst? Of ben je zelf ook in de problemen gekomen door automatisering bij de overheid? Tip ons: tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek