Onderwijs / Vrijstelling van de leerplicht en dan?

'Benieuwd hoeveel leraren vandaag de administratie laten liggen en dan wijzen naar Dekker'

maandag 11 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Sander Dekker foto_1 /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

maandag 11 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Na de uitzending over werkdruk in het basisonderwijs krijgen we mails van tientallen leraren, (oud-)schoolleiders en ouders. Docenten schrijven dat ze zich herkennen in de verhalen van Angelique Lees en Rob den Haan.

Tipgevers schrijven dat het fijn is dat de inspectie zegt dat er geen boekwerken aan administratie nodig zijn, maar dat ze daar in de praktijk (nog) niet veel van merken. ‘Ons schoolbestuur zegt: het moet van het ministerie. Onze directie zegt: het moet van het bestuur. De docenten: het moet van de directie. Deze uitzending moet een vervolg krijgen en dit moet stoppen. Het is al veel te laat.’

Een schoolleider vindt dat schoolbesturen ook een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de administratieve last:

‘Als schoolleider vind ik dat onze beroepsgroep meer ‘intellectueel ongehoorzaam’ moet zijn en niet steeds moet aankomen met het excuus: ‘Het moet van de inspectie.’

'Stoppen met administreren'

Op de oproep van staatssecretaris Dekker, die stelde dat je als docent kunt stoppen met het administreren van overbodige zaken, wordt veelvuldig gereageerd. Docenten vragen zich af of dat inderdaad het geval is.

Een greep uit de reacties: ‘Als ik de staatssecretaris hoor zeggen dat de administratie overboord mag als de docent met een goed verhaal komt, kan ik slechts één conclusie trekken. Hij weet niet waar hij het over heeft. Voordat ik bij de staatssecretaris mag komen heb ik al een conflict met de directie, het bestuur, en is mijn ontslag eerder geregeld dan ik zijn naam kan spellen.’

‘De uitspraak van staatssecretaris Dekker in jullie uitzending is natuurlijk een beetje makkelijk. Ik zie het nog niet gebeuren dat hij ingrijpt in een conflict tussen docent en directeur of inspecteur.’

Op Twitter en op onze Facebook-pagina werd er veel meegepraat over de uitzending. Ook daar werd door menig docent gereageerd op de oproep van Sander Dekker:

Wij zijn benieuwd: Ben je leraar op een basisschool en breng je de oproep van staatssecretaris Dekker in de praktijk door niet meer aan overbodige administratie te doen? Hoe wordt daarop gereageerd door schooldirectie en bestuur? Wij horen graag meer over jouw ervaringen op school. Mail: tip insturen.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schijnt ook te worden afgegeven als scholen niet meer weten wat ze met een kind aan moeten en dus 'handelingsverlegen' zijn. Wij onderzoeken wat de gevolgen zijn voor ouders en kinderen die niet meer naar school gaan. 

Alles over dit onderzoek