Belastingdienst speelt voor Sinterklaas: ‘Ik kreeg zomaar 4000 euro op mijn rekening’

maandag 15 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Belastingdienst enveloppe /

Daan Jansen

Verslaggever

daan.jansen@kro-ncrv.nl

maandag 15 februari 2016 Leestijd: 2 min.

Op 8 april 2014 gebeurt het. De brievenbus van Erik Perdijk kleppert nagenoeg onophoudelijk. Er vallen 25 blauwe enveloppen van de Belastingdienst op de mat. ‘Ik zat wel even te kijken’, zegt de tipgever. Wat hij toen nog niet wist, is dat hij onverklaarbaar bijna 4000 euro cadeau kreeg van de Belastingdienst.

Erik mailt ons voor het dossier Digitaal Doolhof. En hoewel het begon met 25 brieven, groeide het probleem al snel uit tot een digitaal probleem. Nadat hij alle brieven opgemaakt heeft, constateert hij dat de Belastingdienst een foutje van duizenden euro’s heeft gemaakt.

Erven van zijn vader

De brieven zijn op naam van de erven van zijn vader, waar hij de erfenis drie jaar eerder voor heeft geregeld. In iedere enveloppe staat elke keer dat er een bedrag uitbetaald gaat worden. Bedragen die variëren van een paar tientjes tot ruim 750 euro. Omdat Erik niet zit te wachten op geld waar hij geen recht op heeft, belt hij met de Belastingtelefoon. Conclusie: ‘Had nooit zo mogen gebeuren. Was al op betalen gezet en of ik het maar terug wilde storten’, aldus de tipgever.

Zo gezegd zo gedaan. Opgelost zou je denken, maar nee. Een paar maanden later beginnen de digitale problemen pas echt. ‘Eind juni kregen we twee aanmaningen om de ten onrechte uitgekeerde bedragen van 776 euro en 285 euro terug te storten’, zo mailt Erik. Terwijl hij alle 25 teveel uitgekeerde bedragen al heeft teruggestort.

Weer bellen, weer een belofte

Opnieuw belt hij met de Belastingdienst. Opnieuw beloven ze hem dat het opgelost is. Maar uiteindelijk klopt zelfs de juridisch afdeling van de dienst bij hem aan. ‘Donderdag 11 augustus ontving ik vervolgens toch een brief van de Belastingdienst uit Leeuwarden met de aankondiging van een dagvaarding. Als ik niet binnen 14 dagen alsnog die 285 euro zou terugstorten, zou het bedrag inclusief proceskosten en rente worden gevorderd bij de rechtbank. Dat is na maanden en veel gebel uiteindelijk ook geschrapt.’

Toch blijven de brieven daarna komen en omdat bellen niet tot het gewenste effect leidt, besluit Erik het anders aan te pakken. ‘Omdat het oeverloos telefoneren erover zonder oplossing blijft en U geen mailadres hebt stuur ik Uw brief maar retour afzender in de vorm van een uitgeprint mailtje’, schrijft hij aan de Belastingdienst. Een reactie op zijn schrijven blijft uit, maar er komen geen aanmaningen meer binnen.

’Nog niet gerust'

Maar of het probleem voor altijd is opgelost weet Erik niet. En hoe de problemen ontstaan zijn, is hem ook niet duidelijk geworden. ‘Ik ben er nog niet gerust op, maar ik lig er ook niet wakker van’, vertelt hij als we hem bellen. Hij vindt de Kafkaëske situatie van een Belastingdienst die voor Sinterklaas speelt ergens wel grappig. ‘Het is genieten, maar het kost wel veel tijd.’

Wij willen weten of dit vaker voorkomt. Heb je ook ten onrechte geld gekregen van de Belastingdienst? Laat het ons weten via tip insturen.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Daan Jansen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek