Belastingdienst reageert op ons onderzoek over ICT-problemen: ‘Wij rekenen dit onszelf aan’

zondag 31 januari 2016 Leestijd: 1 min.

belastingdienst_3 /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

zondag 31 januari 2016 Leestijd: 1 min.

Lees hier de schriftelijke reactie van de Belastingdienst op ons onderzoek Digitaal Doolhof. De overheidsdienst reageert hiermee op de problemen die wij blootleggen waarmee onder andere Ingrid, Juliet en Jelmer te maken kregen. Zij werden ten onrechte door de Belastingdienst gekoppeld aan een onbekende toeslagpartner, waardoor zij toeslagen misliepen. Hierbij werd ook privacygevoelige informatie, zoals Burgerservicenummer, geboortedatum en inkomengegevens met een wildvreemde gedeeld. Een probleem dat de Autoriteit Persoonsgegevens als onaanvaardbaar heeft betiteld.

‘Iedere maand doet de Belastingdienst 8 miljoen toeslagbetalingen aan 6,5 miljoen huishoudens. De wetgeving voor toeslagen maakt dit tot een complex systeem. Dit massale en grotendeels geautomatiseerde proces is ervoor ingericht om deze betalingen rechtmatig en op tijd uit te voeren. Dat gaat in veruit de meeste gevallen goed. Maar binnen die massaliteit van deze processen worden ook fouten gemaakt.

De gevolgen kunnen voor burgers heel vervelend zijn, in het bijzonder wanneer dit herhaaldelijk gebeurt. De Belastingdienst is zich hiervan bewust en betreurt dat burgers onbedoeld veel ongemak kunnen ondervinden.

In het proces van de toekenning van toeslagen kunnen om allerlei redenen onregelmatigheden voorkomen. De in het programma besproken problemen zijn grondig geanalyseerd en leiden tot de conclusie dat de oorzaken hiervan liggen in fouten in de BasisRegistratie Personen (BRP), fouten in het systeem van de Belastingdienst, menselijke fouten, of in uitzonderlijke gevallen een combinatie hiervan. Deze combinatie kan er voor zorgen dat problemen herhaaldelijk terugkomen. De Belastingdienst rekent dit zichzelf aan en werkt hard om deze onregelmatigheden zo snel mogelijk te herstellen en te voorkomen. De Belastingdienst werkt, samen met andere ministeries, aan een structurele oplossing voor deze onregelmatigheden. Echter, gezien de enorme aantallen zijn fouten nooit helemaal uit te sluiten.

De Belastingdienst doet zijn uiterste best om vervelende consequenties voor burgers zo goed mogelijk op te lossen.

Als mensen onjuiste gegevens tegenkomen op hun beschikking of in MijnToeslagen die zij niet zelf kunnen wijzigen, zoals in het geval van spookbewoning, vragen wij hen contact op te nemen via de Belastingtelefoon, of door een afspraak te maken op een Belastingkantoor.’

Heb je zelf ook problemen met de overheid omdat er fouten in de systemen zijn geslopen? En blijven die fouten in de gegevens rondzwerven? Laat het ons weten via tip insturen.

Kijk vanavond naar De Monitor om 22:35 uur op NPO2.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek