Bekritiseerde zorgverlener: ‘Het staat cliënten vrij om voor mijn zorg te kiezen’

zondag 27 november 2016 Leestijd: 1 min.

Teun kijkt naar scherm /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

zondag 27 november 2016 Leestijd: 1 min.

Wekenlang proberen we in contact te komen met de zorgverlener waar we zoveel meldingen over binnen krijgen. Wat vindt zij ervan dat oud-cliënten ontevreden zijn over de geleverde zorg en zich gedupeerd voelen? Wat vindt zij van de ernstige aantijgingen van cliënten, die zeggen dat ze hun indicatie hebben moeten aandikken om een hoger bedrag te krijgen voor zorg? De zorgverlener reageert per mail: ‘Cliënten staat het vrij om hun eigen keuzes te maken en indien nodig, bij te stellen.’

Meteen nadat we 8 weken geleden de eerste klachten binnen krijgen, leggen we contact met de directeur van Monte Christo BV en Stichting Phareon, Henriëtte Bijen. De zorgverlener reageert, maar alleen door ons een folder op te sturen van de zorg die zij aanbiedt. Op de klachten die we haar voorleggen, geeft ze geen reactie.

We geven niet op want we vinden het belangrijk ook haar kant van het verhaal te horen. We blijven verzoeken neerleggen om op ons dossier (met inmiddels 31 klachten) te reageren. Maar dan blijft het stil. We besluiten naar haar kantoor in Emmen af te reizen, op zoek naar antwoorden op onze vragen. Als we haar treffen, wil ze opnieuw niet inhoudelijk reageren. Ze zegt wel toe dat ze met ons in gesprek wil zonder camera erbij. Maar vervolgens ziet ze ook daar vanaf.

Reactie per mail

Uiteindelijk krijgen we van haar een mail, die we hier in geheel overnemen:

Wij en onze partners in de zorg zijn van mening dat er kwalitatieve goede zorg is geleverd. Zoals al eerder aangegeven gaan wij niet in op uw casussen. We gaan ervan uit dat u ex-cliënten en ex-medewerkers ook heeft gewezen op de klachtenregeling. We zijn werkzaam in diverse gemeentes. Ook in de afgelopen periode hebben we in kleine en grote gemeentes de zorg voor onze huidige cliënten mogen ondersteunen. Kwaliteitsbewaking in de vorm van Inspectie Gezondheidszorg, zorgkantoren en SVB juichen we toe. Daarin heeft de overheid de afgelopen periode een goede slag gemaakt. In de zorg zijn diverse aanbieders. Cliënten staat het vrij om daarin hun eigen keuze te maken en indien nodig bij te stellen. De concurrentie tussen zorginstellingen kan dan ook op een “gezonde” manier plaatsvinden. Een toepasselijk gezegde in deze: ‘Vertrouwen komt te voet….En gaat te paard.’

Uitzending

Vanavond in onze uitzending meer over onze pogingen om een reactie van de zorgverlener te krijgen op onze research. NPO2, 22:35 uur

Lees meer over

Gezondheid en zorg PGB-fraude
Verkenning Research Opnames Uitzending

PGB-fraude

Verkenning

We krijgen diverse tips binnen over zorgboerderijen en onderzoeken of het zorggeld wel besteed wordt waarvoor het bedoeld is, namelijk de zorg voor cliënten.

Deel jouw ervaring 34 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 27 november 22:30u, NPO2

385 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Met een persoonsgebonden budget (pgb) kun je zelf je zorg inkopen bij een zorgverlener. Maar hoe makkelijk kan er door zorginstellingen misbruik gemaakt worden van kwetsbare zorgbehoevenden met een...
Alles over dit onderzoek