Basisschooldocent na burn-out: ‘Ik werd zelfs kribbig tegen de kinderen’

dinsdag 29 december 2015 Leestijd: 2 min.

Rob den Haan beter /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

dinsdag 29 december 2015 Leestijd: 2 min.

Wat gebeurt er met je als je een burn-out oploopt in het onderwijs? Voor ons dossier Onderwijs spreken we daarover met Rob den Haan. Hij is al 23 jaar werkzaam in het basisonderwijs. Door een burn-out was hij een jaar uit de running. Sinds het begin van dit schooljaar is hij met behulp van een coach aan het re-integreren in de klas.

Den Haan: ‘De verhalen van leraren die ik lees op jullie site zijn voor mij heel herkenbaar. Toen ik begon met werken, was je om vier uur ’s middags klaar met je werk. Nu - zeg ik wel eens gekscherend - begint m’n werk pas om kwart over drie. Deels is het de verantwoordelijkheid van docenten zelf dat we dat laten gebeuren. We vinden het onderwijs veel te leuk en daarom trappen we niet op de rem. Maar er wordt de laatste jaren wel heel erg veel van ons gevraagd. De ene week is tandenpoetsweek, dan is het fietsweek. En met het passend onderwijs zijn er heel veel nieuwe deskundigen in de klas gekomen. Psychologen, pedagogen…met wie ook allemaal weer gecommuniceerd moet worden.’

Een paar jaar geleden begon Den Haan klachten te krijgen. Hij kon zijn werkzaamheden niet meer overzien en kwam niet meer los van zijn werk. ‘Eigenlijk kwam er nooit meer iets echt af. Ik was voortdurend bezig groepsplannen en handelingsplannen in te vullen. Ik zat vaak op zaterdagen en zondagen op school. Mijn overview viel weg en ik werd zelfs kribbig tegen de kinderen. Ik had het gevoel dat ik om negen uur al moest noteren dat ik Pietje om vijf over negen straf zou gaan geven. Na mijn burn-out ben ik gaan leren prioriteren met mijn coach. Dat gaat nu een stuk beter.’

Autonomie

Den Haan vraagt zich in ons gesprek hardop af of er door de maatschappij nog wel wordt vertrouwd op zijn kennis en kunde als leraar: ‘Ik zie de kinderen dagelijks, maar er zit weinig vrijheid in de manier waarop ik met ze omga. Je kunt bijna geen uitstapje meer maken. Ik snap dat er onderwijskundige lijnen moeten zijn, maar de lijnen waarbinnen je kunt opereren als leraar worden steeds enger en enger. Je wordt steeds meer een richting opgeduwd die voor jou bedacht is. De vrijheid om te kunnen handelen en reageren wordt steeds minder.’

Hoeveel autonomie hebben basisschooldocenten nog? Blijf ons onderzoek hier volgen. Heeft u een tip voor ons? Mail dan naar tip insturen.

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2067 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek