Basisschooldirecteur: ‘Ik gooi 95 procent van de post weg’

zaterdag 19 december 2015 Leestijd: 2 min.

viermastertwee /

Stephanie Sint Nicolaas

Redacteur

stephanie.sintnicolaas@kro-ncrv.nl

zaterdag 19 december 2015 Leestijd: 2 min.

René van Engelen is directeur van een basisschool in Papendrecht. Als ons dossier Onderwijs onder zijn aandacht komt, stuurt hij ons een mail. Daarin gaat hij in op zijn rol als schooldirecteur als het gaat om voorkomen van werkdruk bij docenten.

Van Engelen schrijft ons: ‘Ik gooi 95% van de post en de mail weg. Zo worden leerkrachten daar niet mee lastig gevallen. En het belangrijkste: Toen ik directeur werd, heb ik gelijk gesteld dat we niets meer doen omdat het moet van de inspectie of een andere instantie. We doen alleen dingen waarvan we zelf vinden dat ze goed zijn voor de kinderen. Zo proberen we de administratieve druk te verlagen.’

Onderwijsassistenten en conciërges

Van Engelen nodigt ons uit op De Viermaster om over dit onderwerp door te praten. Hij vertelt: ‘Er is op scholen veel verantwoordingsdruk. Ik zie dat leraren veel tijd moeten steken in het administreren wat ze aan het doen zijn. Terwijl ik als schoolleider juist wil dat leraren hun werk kunnen steken in het voorbereiden van hun lessen.’

Hij vindt dat schoolleiders hun verantwoordelijkheid moeten nemen als het gaat om het zoveel mogelijk weghouden van werkdruk bij het personeel. Door het weggooien van post dus, maar het is volgens van Engelen ook belangrijk dat je er als directeur voor zorgt dat er genoeg ondersteunend personeel op een school rondloopt. ‘Onderwijsassistenten, conciërges, zij zorgen ervoor dat leraren zich kunnen focussen op hun kerntaak. En ik vraag mezelf ook bij alles wat we doen af: doen we dit omdat het móet of omdat we het zelf belangrijk vinden?’

Weeffout

Schoolleiders kunnen veel veranderen aan de situatie, maar niet álles. Van Engelen wil zich ook uitspreken richting Den Haag: ‘Die regeldruk, daar moet nu echt een keer mee gestopt worden. De overdaad aan toetsen, maar ook bijvoorbeeld het doorgeslagen protocol van de brandweer waar we ons op school aan moeten houden en waarbij kindertekeningen soms al in de weg hangen. Dan denk ik: We zijn een school! De politiek denkt beter onderwijs te krijgen door alles wat er op school gebeurt in een systeem of protocol te vangen. Maar beter onderwijs krijg je alleen maar door te investeren in leraren. Wat de politiek nu doet, is contraproductief. Dát is wat mij betreft de grote weeffout in het onderwijssysteem zoals we dat kennen.’

Heeft u als schooldirecteur of leraar ook dergelijke ervaringen? Mail dan naar: tip insturen

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2070 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Stephanie Sint Nicolaas Redacteur

Stephanie Sint Nicolaas voltooide na een bachelorstudie geschiedenis een master Journalistiek en Nieuwe Media. Ze werkte voor zowel radio (Radio 1) als voor verschillende journalistieke televisieprogramma's (Knevel en van den Brink, Rondom 10, Debat op 2, Altijd Wat). In haar vrije tijd fotografeert ze graag en net als in haar redactiewerk is het doel om bijzondere verhalen van mensen in beeld te brengen. Voor De Monitor deed ze research, en filmt en monteert ze nu video's voor social media.

Lees verder
@stephsint

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek