Basisschool moet soms nee verkopen aan zorgleerling: ‘Anders jaag ik de leerkracht over de kling’

maandag 16 oktober 2017 Leestijd: 3 min.

Haagse basisschool is populair bij zorgleerlingen, maar kan niet iedereen toelaten. foto: ANP /

Sietze van Loosdregt

Samensteller

sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl

maandag 16 oktober 2017 Leestijd: 3 min.

Scholen zullen niet snel van de daken schreeuwen hoe goed ze zijn met zorgleerlingen. Voor je het weet wil iedere zorgleerling uit de buurt op jouw school. Marlies van Dorp kan daarover meepraten. Zij is de directeur van Octantschool Fontein in de Haagse wijk Ypenburg en ziet zich geconfronteerd met een relatief grote toestroom van kinderen bij wie het leren niet vanzelf gaat. Voor onze vervolguitzending over passend onderwijs spreken we met de Haagse schoolbaas.

‘Op het moment dat je iets goed doet heeft dat natuurlijk ook een aantrekkingskracht. Wij merken dat veel ouders de weg naar onze school weten te vinden, ook de ouders van leerlingen bij wie het leren niet vanzelf gaat. We hebben het dan over een heel diverse groep, lichamelijk beperkte kinderen, leerlingen me het syndroom van Down en ook leerlingen met ernstige dyslexie of kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn’. Van Dorp heeft de toestroom een halt toe moeten roepen, en moet nu – ‘helaas’ – soms nee verkopen. ‘Anders breng ik het leren van een hele groep leerlingen in gevaar, jagen we de leerkracht over de kling en breng ik onrust in mijn hele organisatie.’

 

Lees ook: Waarom leerkrachten niet blij zijn met passend onderwijs

 

Het is een verfrissend gesprek met Van Dorp. ‘Zorgleerlingen, ik heb zo’n hekel aan dat woord. We zijn een school, geen zorginstelling.' In ons dossier Onderwijs kregen we talloze tips van leerkrachten en ouders die niet te spreken zijn over passend onderwijs, maar Van Dorp blijkt een heel andere ervaring te hebben. ‘Er wordt zo geklaagd over werkdruk en bezuinigingen. Natuurlijk is geld belangrijk, maar als je goed en slim georganiseerd met een team van professionals werkt is veel mogelijk, juist binnen passend onderwijs.’

'Zorgleerlingen, ik heb zo'n hekel aan dat woord. We zijn een school, geen zorginstelling.'schooldirecteur Marlies van Dorp

Los van het geld kan Van Dorp zich niet voorstellen dat scholen liever geen zorgleerlingen aan willen nemen. ‘Waarom ben je anders het onderwijs ingegaan? Als ik een kind zie dat extra ondersteuning nodig heeft, dan denk ik al snel: “Dit kind heeft heel veel potentie”. Met de juiste begeleiding kan het heel ver komen. Ik denk natuurlijk ook: “Kunnen wij dit wel, is er ruimte en gelegenheid in de bestaande groep leerlingen, komt iedereen voldoende tot zijn recht?" En als je zo’n kind dan na een paar jaar ziet en het is vooruit gegaan, dat is toch geweldig!’

‘Maar we zijn ons natuurlijk ook bewust van het feit dat niet iedere leerling een succesvolle schoolloopbaan in het regulier basisonderwijs kan doorlopen. Het speciaal onderwijs bestaat natuurlijk ook nog gewoon. Er zijn kinderen die bij ons niet op hun plek blijken te zijn; een lesplaats in het speciaal (basis)onderwijs is dan een veel betere optie.’

 

Verantwoordelijkheid

Hoe valt het verhaal van Van Dorp te rijmen met de tips die wij krijgen waarin ouders en leerkrachten stellen dat sommige scholen zorgleerlingen zoveel mogelijk buiten de deur zouden houden? Zo schreven we eerder over de moeder die zo’n school zocht, uit vrees dat alle aandacht voor zorgleerlingen ten koste zou gaan van haar dochter. ‘Ik wil dat er in de klas ook voldoende aandacht is voor mijn dochter,’ vertelde ze ons. En die school zegt ze gevonden te hebben.

 

Lees ook: het verhaal van de moeder die op zoek ging naar een school zonder zorgleerlingen

 

Van Dorp twijfelt er niet aan dat sommige scholen bewust minder zorgleerlingen aannemen. Maar ze gelooft niet dat daar kwade bedoelingen achter zitten. ‘Ik geloof dat alle scholen de intentie hebben om alle leerlingen op te nemen.’ Volgens Van Dorp lukt het sommige scholen simpelweg niet om voldoende ruimte te bieden aan zorgleerlingen, bijvoorbeeld omdat leraren onvoldoende zijn geschoold in de omgang met deze leerlingen, of omdat de school onvoldoende kennis en expertise in huis heeft. Van Dorp: ‘Het is vragen om narigheid als je leerkrachten zonder extra begeleiding voor een klas met probleemleerlingen zet.’

Feit is dat niet alle scholen hun verantwoordelijkheid nemen in dezelfde mate als Van Dorp dat doet. Lost Van Dorp daarmee niet het probleem van andere scholen op?

 

Oproep

Werk jij op een school of ken jij een school die, net als De Fontein, relatief veel zorgleerlingen aanneemt? Stuur een mail naar Sietze.vanloosdregt@kro-ncrv.nl of saskia.adriaens@kro-ncrv.nl

Lees meer over

Jeugd en onderwijs Onderwijs
Verkenning Research Opnames Uitzending

Onderwijs

Research

Wij volgen scholen, gemeenten en ouders in hoe zij omgaan met de sluiting van de scholen door het corona-virus.

Deel jouw ervaring 163 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op maandag 01 juni 22:15u, NPO2

2068 tips

ontvangen

54 experts gesproken

Docenten, schoolbestuurders, ambtenaren en ouders van kinderen die tegen problemen oplopen met het thuisonderwijs.

Dit artikel is geschreven door:

Sietze van Loosdregt Samensteller

Sietze van Loosdregt komt van het platteland. En dat zie je terug zijn werk. Zo maakte hij voor De Monitor uitzendingen over megastallen, de Q-koorts en windmolens. Maar ook over sociaal maatschappelijke thema’s als het onderwijs en de sociale dienst. Hij begon zijn werk in Hilversum bij het actualiteitenprogramma Netwerk, en werkte daarna onder meer voor de discussieprogramma’s Rondom 10 en Debat op 2.

Lees verder
@sietze_1

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Steeds meer kinderen met fysieke- of psychische problemen, zoals autisme en hoogbegaafdheid, krijgen een vrijstelling van de leerplicht. Dat betekent als kinderen niet leerbaar zijn. Maar het schij...
Alles over dit onderzoek