‘Appen in verkeer nergens zo hoog beboet als in Nederland’

vrijdag 20 april 2018 Leestijd: 2 min.

Hoe hoog zijn de boetes buiten Nederland? / ANP

Anne Mae van Tilburg

Redacteur

Annemae.vantilburg@kro-ncrv.nl

vrijdag 20 april 2018 Leestijd: 2 min.

Even een berichtje aan het thuisfront sturen vanaf de Spaanse snelweg. Als bestuurder kan je dat beter laten. In Spanje betaal je namelijk tweehonderd euro boete als je gepakt wordt met een telefoon in je hand. Maar toch is Spanje niet het land met de hoogste boetes op telefoongebruik achter het stuur. Voor ons onderzoek Verkeersveiligheid zetten we even op een rij wat de Europese boetes zijn voor appen achter het stuur.

De Duitse automobilisten vereniging ADAC vergeleek de boetes voor ‘handheld’ bellen (waar ook appen onder valt) in heel Europa. En wat bleek: Nederland spant samen met het Verenigd Koninkrijk de kroon. In allebei de landen betaal je 230 euro als je gepakt wordt voor handheld bellen of appen. Denemarken en Spanje volgen met tweehonderd euro boete en daarna komt Italië met boetes vanaf 160 euro. Deze plek wordt gedeeld met Zweden, maar daar moet je eerst daadwerkelijk gevaarlijk gedrag vertonen voordat je een boete krijgt.

Lage straffen

Toch lijkt het gevaar van appen achter het stuur nog niet in alle landen beseft te worden. In Duitsland (100 euro) en Luxemburg (74 euro) zijn de boetes op handheld bellen bijvoorbeeld een stuk lager dan in Nederland. In Letland en Bulgarije ben je helemaal goedkoop uit: daar betaal je het minst van heel Europa met boetes van maar 25 (Bulgarije) en 15 (Letland) euro.

We moeten telefoongebruik achter het stuur desalniettemin met klem afraden, zelfs in Letland. Het is namelijk levensgevaarlijk. Als je met je telefoon bezig bent terwijl je aan het rijden bent, dan neemt je reactietijd in het verkeer met dertig procent toe. En hoewel er nog maar beperkt onderzoek gedaan is, blijkt dat telefoongebruik in de auto het risico op een ongeluk enorm verhoogt.

Slachtoffers door appen

Dat afleiding achter het stuur door een telefoon tragische gevolgen kan hebben, laat het verhaal van Nelly Vollebregt zien, die we spraken voor een eerdere uitzending over verkeersveiligheid. Ze werd op haar fiets aangereden door een bestuurder die muziek aan het uitzoeken was op zijn telefoon. Ze belandde in een rolstoel, en haar leven stortte in. Ze moest stoppen met haar werk en ook haar hobby’s zijn onmogelijk geworden.

Nog hogere straf?

Een hoge of zelfs hogere straf op appen is daarom niet onbegrijpelijk. Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) vindt dat ook. Als het aan hem ligt belanden mensen die appen achter het stuur voortaan maximaal twee jaar achter slot en grendel. Een forse strafverhoging dus. Grapperhaus wil met onder andere deze maatregel de verkeersveiligheid verbeteren. Dat is nodig, want het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer is in de laatste drie jaar gestegen. Overigens is niet bewezen dat die stijging ook komt door het gebruik van de mobiel in het verkeer.

De vraag is of mensen door deze straf ook daadwerkelijk minder hun telefoon gebruiken achter het stuur. Want ondanks dat Nederland al de zwaarste straf in heel Europa heeft, gebruikt 62% van de Nederlanders alsnog wel eens zijn telefoon in de auto.

Wil je graag op de hoogte gehouden worden van ons onderzoek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Lees meer over

Veiligheid en handhaving Verkeersveiligheid
Verkenning Research Opnames Uitzending

Verkeersveiligheid

Research

Deel jouw ervaring 52 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op dinsdag 15 mei 21:25u, NPO2

210 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Anne Mae van Tilburg Redacteur
Anne Mae van Tilburg studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Tussendoor liep ze stage bij De Monitor. Daarbij werd ze meteen gegrepen door het onderzoek naar aardbevingsschade in Groningen. Bij De Monitor ging ze dan ook niet meer weg. Na het behalen van haar master ging ze aan de slag als researcher. Daar beet ze zich vast in onderwerpen zoals bomenkap en duivelsuitdrijvingen bij kinderen.
Lees verder
@annemaevt

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat ...
Alles over dit onderzoek