Ambulance-medewerker: ‘Ik reed weer met spoed naar een bloedneus omdat de meldkamer dat eist’

zaterdag 08 oktober 2016 Leestijd: 1 min.

Teun van de Keuken interviewt anoniem ambulance- en meldkamermedewerkers /

Marjolein Schut

Redacteur

marjolein.schut@kro-ncrv.nl

zaterdag 08 oktober 2016 Leestijd: 1 min.

Na opening van ons dossier spoedzorg krijgen we diverse tips van verontruste mensen over het verdwijnen van eerste hulpposten in hun regio. Maar na een publicatie over het verdwijnen van acute zorg en het tekort aan ambulances op het Zuid-Hollandse eiland Voorne-Putten komt er een wending in ons onderzoek. We worden overspoeld met mails van ambulancemedewerkers. Volgens hen is er een belangrijke reden voor het gebrek aan beschikbare ambulances, ook in andere regio’s. De manier waarop meldkamers sinds enkele jaren werken zou volgens hen leiden tot veel meer onnodige ritten.

De tipgevers laten ons weten dat de automatische triage-systemen die de afgelopen jaren zijn ingevoerd ervoor zorgen dat er veel meer ambulances worden uitgestuurd naar 112-meldingen. De meldkamercentralist moet met deze uitvraagsystemen een 112-beller volgens een vast protocol vragen stellen.

Spreken willen een aantal van onze tipgevers wel, maar alleen anoniem. Zij laten ons weten dat kritiek op de werking van de meldkamer niet door het management wordt gewaardeerd.


Volgens de tipgevers worden steeds vaker ambulances uitgestuurd voor ritten die 'niet ambulance waardig zijn'. Dat heeft gevolgen voor het aantal beschikbare ambulances op het moment dat er een zeer urgent spoedgeval is.


Enquête

Naar aanleiding van de ervaringen van onze tipgevers heeft De Monitor een enquête uitgezet onder ambulancemedewerkers en meldkamercentralisten. Daarin wordt het beeld van onze tipgevers bevestigd. Driekwart van de respondenten noemt de invloed van triagesystemen als een ’zeer relevante’ oorzaak voor de toename aan spoedritten.

Herkent u de ervaringen van de ambulancemedewerkers en centralisten. Of heeft u tips over drukte op de spoedeisende hulp voor ons dossier spoedzorg? Mail tip insturen of tip insturen. Of tip de Monitor [TIP_FORMULIER_LINK].

Lees meer over

Gezondheid en zorg Spoedzorg
Verkenning Research Opnames Uitzending

221 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het zijn bizarre tijden voor ons zorgpersoneel. We willen graag weten hoe het nu gaat met de mensen die de boel draaiende houden tijdens de strijd tegen het coronavirus.
Alles over dit onderzoek