Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

‘Als je 1 seconde op je telefoon kijkt, zie je 15 meter lang niks op de weg’

donderdag 04 mei Leestijd: 2 min.

verkeer25~40057 /

Saskia Adriaens

Verslaggever

donderdag 04 mei Leestijd: 2 min.

‘Goeiemorgen, ik ben agent verkeer. De reden dat u langs de kant staat is omdat u aan het telefoneren was met uw rechterhand aan het oor. Daar krijgt u een bekeuring voor.’ Het is een regenachtige dinsdagochtend. We staan samen met de verkeerspolitie op de Atoomweg in Maarssen. Zij gaan vanochtend controleren op afleiding en te hard rijden. In een half uur tijd houden de agenten 7 automobilisten aan die tijdens het rijden hun mobiele telefoon gebruiken.

Het lijkt me een vruchtbare ochtend, maar dat ontkrachten de agenten al gauw: ‘Dit is nog best weinig hoor, want het is vakantie.’ Het is lastig voor te stellen dat het nog veel drukker kan, want de ene na de andere auto wordt aangehouden. En dan is dit alleen nog maar voor het gebruik van een smartphone achter het stuur. Twee agenten staan ‘de slachtoffers’ bij een bushokje op te wachten om ze daar op hun gedrag aan te spreken en een bekeuring uit te schrijven. Twee motoragenten, van wie eentje in burger, rijden rond om te spotten.


De verkeersagenten zelf vinden het behoorlijk noodzakelijk dat ze deze staandehoudingen doen. ‘Je mag hier 50 km/u rijden. Dus als je 1 seconde op je telefoon kijkt dan zie je 15 meter niet wat er op de weg. En stel dat er iets gebeurt dan reageer je ook nog 1 seconde later, dus dan ben je zo 30 meter verder.’ Dat dit vaak misgaat, blijkt ook wel uit de cijfers. In 60 % van de ongevallen speelt afleiding een rol. Dit aantal is de laatste jaren enorm gestegen.

Handhaven
Daarom lijken deze staandehoudingen ons ook wel een druppel op een gloeiende plaat. Maar als we dat aan de agent voorleggen, is zijn antwoord: ‘Doe je niets dan weet je echt zeker dat mensen het blijven doen. Je zult toch moeten blijven handhaven.’ Het aantal staandehoudingen is echter flink gedaald de afgelopen jaren. Van 1,46 miljoen in 2007 naar 357.544 in 2016. Na de Atoomweg rijden we in colonne achter de agenten aan naar de Einsteindreef in Utrecht. Daar gaan ze met een lasergun controleren op snelheid. En ook hier vinden wij het een lucratieve vangst. In een uur worden 12 automobilisten staande gehouden voor te hard rijden. En ook nog 3 voor bellen achter het stuur. Er zit ook een ‘veelpleger’ tussen:


Heb jij ervaring met gevaarlijke verkeerssituaties en wil je die met ons delen, dan kun je mailen naar: [demonitor@kro-ncrv.nl](mailto:demonitor@kro-ncrv.nl).

Dit artikel is geschreven door:

Saskia Adriaens Verslaggever

'Ogen openen en gedachten kantelen’, dat is de grootste drijfveer van Saskia Adriaens. De eerste jaren na haar studie journalistiek heeft zij als freelancer voor multiculturele televisie (MTNL) gewerkt en geschreven voor diverse media zoals kranten, Opzij en Oneworld. Tien jaar geleden alweer is zij begonnen bij de publieke omroep. Als verslaggever heeft ze reportages gemaakt in binnen- en buitenland, voor onder andere de actualiteitenrubriek Netwerk, Altijd Wat, Brandpunt Profiel, Kruispunt en sinds 2015 voor De Monitor. Vooral sociaal-maatschappelijke onderwerpen zoals de multiculturele samenleving, vluchtelingenproblematiek, vrouwenrechten, onderwijs en opvoeding hebben haar interesse. Maar zoals Einstein ook al zei: ‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben vooral razend nieuwsgierig!’

Lees verder
@sadriaens

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek