‘Als een vordering is doorverkocht dan wordt er harder geïncasseerd’

dinsdag 19 april 2016 Leestijd: 2 min.

Andre Moerman, voorzitter signaleringscommissie van de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden /

Yvonne Verkaik

Redacteur

yvonne.verkaik@kro-ncrv.nl

dinsdag 19 april 2016 Leestijd: 2 min.

Voor het dossier Schulden onderzoeken we de incassobranche. We vragen ons af hoe het komt dat er al jaren veel klachten zijn over het incasseren van schulden? We komen in contact met Andre Moerman. Hij is voorzitter van de signaleringscommissie van de Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR/MO-groep) en heeft veel te maken met mensen die in de schulden zitten en problemen ondervinden met incassobureaus.

Volgens Moerman wijst de praktijk uit dat incassobureaus niet goed reageren op klachten: ‘Als een burger het niet eens is met een aanmaning die hij gekregen heeft en daarover contact zoekt of een brief stuurt, dan blijft het incassobureau gewoon aanmaningen sturen. Daar wordt dan inhoudelijk niet op ingegaan.’ Maar zijn dit incidenten of komt dit vaker voor? We leggen het hem voor.


**Intimidatie**
Incassobureaus moeten winst maken en dus willen ze volgens Moerman zo min mogelijk kosten maken en zo veel mogelijk innen. In sommige gevallen kan dat volgens hem zelfs op intimidatie gaan lijken. ‘Het sms-en bijvoorbeeld, dat is een heel indringende manier van druk uitoefenen. Dat is wel iets dat veel gebeurd en bovendien iets dat heel gemakkelijk is, je laat dat namelijk gewoon door de computer doen. En dat is een vorm van druk uitoefenen die op een gegeven moment ook een keer op moet houden.’

‘Een gemiddelde burger kan daar slapeloze nachten van krijgen.’

En de druk wordt groter op het moment dat het om een doorverkochte schuld gaat, zo stelt Moerman vast. ‘We merken dat als die vordering doorverkocht is dat het incassobureau veel harder incasseert. Hij doet het niet meer namens de schuldeiser, maar hij doet het zelfstandig. Dus dan is het een kwestie van zoveel mogelijk winst zien te halen. En dat doe je door druk uit te oefenen.’

Hoge drempel om te klagen
Het verhaal van Wietse de Vries laat zien dat je soms een lange adem nodig hebt om je gelijk te halen als je het niet eens bent met een rekening. Hij liet zijn zaak uiteindelijk door de rechter beslechten. Toch merkt Moerman dat maar weinig mensen zich verweren tegen de praktijken van incassobureaus. ‘Het is een behoorlijke drempel. Er zijn maar weinig mensen dusdanig kritisch en sterk die zeggen, ik ga naar de rechter. Of die zeggen, ik betaal niet, laat ze mij maar voor de rechter dagen. Dat gebeurt niet zo veel.’

Onderzoek Schulden
Meer over de incassobureaus en het doorverkopen van vorderingen zie je in de uitzending van zondag 24 april, NPO 2, 22:35 uur. Ook een tip in dit dossier? Laat het ons weten op tip insturen.

Lees meer over

Werk en inkomen Schulden

We zoeken nog meer informatie over dit onderwerp. Help ons mee!

We spreken met diverse zzp'ers, schuldhulpverleners en advocaten voor ons onderzoek.

16 mensen vinden dit onderwerp interessant voor een uitzending

Dit artikel is geschreven door:

Yvonne Verkaik Redacteur

Yvonne Verkaik studeerde politieke geschiedenis en cultuureducatie aan de Universiteit van Utrecht. Na haar studie werkte ze voor verschillende consumentenprogramma’s, actualiteitenrubrieken en talkshows. Op de redactie van de Monitor staat ze bekend als een researcher met oog voor detail en een voorliefde voor het menselijke verhaal. Ook begeleidt ze de stages van de nieuwe journalistieke talenten. Als journalist wil ze graag begrijpen hoe de samenleving werkt en hoopt ze verandering teweeg te brengen daar waar mensen in de knel komen.

Lees verder
@verkaiky

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Krijgen zzp'ers met schulden via gemeentes wel altijd de hulp waar ze recht op hebben?
Alles over dit onderzoek