Kinderen / Dikke Kinderen

Alliantie: 'Regels om kindermarketing aan banden te leggen, schieten te kort'

woensdag 17 augustus 2016 Leestijd: 2 min.

Gezond eten op school (bron: ANP) /

Bastiaan Hetebrij

Verslaggever

woensdag 17 augustus 2016 Leestijd: 2 min.

De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding vindt het ontoelaatbaar dat kinderen nog steeds worden blootgesteld aan reclames voor ongezonde voedingsmiddelen. De huidige regels rondom online adverteren schieten wat haar betreft te kort. Ik vroeg de organisatie voor ons dossier Dikke Kinderen om een reactie op het verhaal dat mijn zoontje (3) online de ene na de onder ongezonde voedsel-reclame voorbij ziet komen op een kanaal als YouTube.

Soms is er discussie of iets nou een opzettelijke overtreding is of niet, en of het überhaupt een overtreding is. Neem reclames van Croky of McDonalds die kinderen op YouTube voor het zien van kinderfilmpjes zien langskomen. De verklaring van de bedrijven is dat YouTube profileert op wie de gebruiker van YouTube is. Dus stel mijn zoontje kijkt op mijn mobiel naar een filmpje, dan blijf ik in de ogen van YouTube de gebruiker, een volwassen man dus. YouTube vertelt ons dat een adverteerder kan bepalen welke groep kijkers zijn advertentie te zien krijgt. YouTube vindt die door de adverteerder gewenste groep op basis van onder meer eerder bekeken video’s.

De Alliantie vindt de reclames die toch door kinderen gezien worden ontoelaatbaar. ‘Ieder kind heeft het recht heeft om op te groeien in een gezonde omgeving. In een gezonde omgeving worden kinderen niet blootgesteld aan kindermarketing voor ongezonde producten. Ook niet online. De huidige regels schieten te kort, omdat er bijvoorbeeld binnen de online omgeving gekeken wordt naar het gebruikersprofiel en niet naar de content (zoals een Bob de Bouwer video) van het medium.’

Online andere regels?

Chipsgigant Croky mailde ons eerder dat zij er van overtuigd zijn dat er voor internet andere regels gelden. ‘In Nederland is er geen verbod op het vertonen van chips commercials gericht op kinderen op YouTube. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat er in het gigantische web in de digitale wereld niet enkel een quasi oneindige bron van gegevens omvat die moeilijk te overzien/controleren zijn, en daarnaast ook nog eens continue zaken kunnen worden bijgepost door iedereen (dus niet enkel officiële instanties of omroepen).’

Volgens de Alliantie klopt dit niet. De Reclamecode voor Voedingsmiddelen geldt ook voor internet/online omgeving. Sterker nog, het is bij het inkopen van reclameruimte mogelijk bepaalde onderwerpen (en leeftijdsgroepen) uit te sluiten. ‘Dit zouden ze ook moeten doen voor inhoud van een YouTube-filmpje dat gericht is op kinderen. De FNLI-leden zijn meermalen geïnformeerd over de regels. Het is een kwestie van je er als bedrijf in verdiepen.’

YouTube

Toch is YouTube een specifiek geval: De Stichting Reclamecode beschouwt YouTube niet als een medium specifiek gericht op kinderen. YouTube zelf vertelt ons dat het platform is bedoeld voor gebruikers van 13 jaar en ouder. Concreet betekent dit dat voedselreclame mag zolang het aantal kijkers van 12 jaar en jonger niet meer dan 25% betreft. Maar wie houdt dat bij? En is dit niet een rare regel voor kinderfilmpjes? Iedereen begrijpt dat alleen 7-minners naar Tractor Tom en Bob de Bouwer kijken. Een betere oplossing is om voedselreclames niet uit te zenden voor filmpjes die overduidelijk voor de kleintjes bedoeld zijn. De vraag of dit technisch kan, heeft YouTube totnutoe niet beantwoord.

De Reclamecode wordt in januari 2017 geëvalueerd. Het tekortschieten van de regels met het oog op het tegen gaan kindermarketing moet wat de Alliantie betreft meegenomen worden. Heb je meer informatie mail ons: demonitor@kro-ncrv.nl.

Dit artikel is geschreven door:

Bastiaan Hetebrij Verslaggever

Bastiaan Hetebrij is politicoloog en studeerde in Amsterdam en New York. Hij liep stage bij de Duitse zender Phoenix in Berlijn en werkte als verslaggever bij AT5 en de politieke redactie van RTL-Nieuws. Hij probeert te werken volgens het journalistieke adagium: eerst de feiten, dan het werk, dan de mening en dat doet hij als verslaggever, regisseur en online. Zijn interessegebied is breed. Hij zoekt graag naar belangentegenstellingen, dieperliggende oorzaken en de al dan niet oprechte drijfveren van betrokkenen.

Lees verder
@bhetebrij

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

We gaan op zoek naar de hoofdrolspelers in de strijd tegen obesitas. Onze vraag is of we het overgewicht bij jongeren wel goed aanpakken. Wat veroorzaakt overgewicht, welke maatregelen moeten genom...
Alles over dit onderzoek