Algemene Rekenkamer: ‘Controle bij ínschrijving in gemeente cruciaal’

dinsdag 01 maart 2016 Leestijd: 2 min.

Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer (l.) /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

dinsdag 01 maart 2016 Leestijd: 2 min.

We interviewen Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer. Hij deed onderzoek naar de Basisregistratie Personen (BRP), het registratiesysteem van de gemeente. In ons onderzoek Digitaal Doolhof onderzoeken we hoe gemeenten controleren of de gegevens die mensen opgeven als ze zich inschrijven in de BRP ook klóppen. Eén foutje kan namelijk grote gevolgen hebben omdat verschillende overheidsdiensten, waaronder de Belastingdienst, hun gegevens uit de BRP halen. Visser: ‘Het is cruciaal dat bij de ingang goed wordt gecontroleerd.’

De Algemene Rekenkamer heeft in 2014 een onderzoek uitgevoerd naar basisregistraties in Nederland, waaronder de Basisregistratie Personen. Wat blijkt? Omdat de BRP gekoppeld is aan allerlei andere overheidsinstanties, betekent een foutje in de BRP dat de fouten automatisch worden overgenomen door anderen. Je komt er als burger vaak laat achter dat er een fout is gemaakt en het is vrijwel onmogelijk om de fout dan nog recht te zetten.

Fraude

Maar het levert ook nog andere problemen op. Juist omdat de BRP is gekoppeld aan andere systemen, waaronder de Belastingdienst die toeslagen uitkeert, is het voor sommigen aantrekkelijk om via de BRP te frauderen. Zo kwam tipgever Judith Prent in de problemen omdat een onbekende vrouw zich stiekem had ingeschreven op haar adres. Deze spookbewoner probeerde een nieuwe DigiD aan te vragen om zo de toeslagen van Judith binnen te halen.

‘Als je eenmaal in de klauwen zit van zo’n systeem is het voor het individu verschrikkelijk.’

Arno Visser, president van de Algemene Rekenkamer

Dichten bij de ingang

Hoe vaak komen problemen met de BRP nu voor? Visser: ‘Of het nou om 10.000 mensen gaat of om 100.000, het is allemaal even erg. Als je eenmaal in de klauwen zit van zo’n systeem is het voor het individu verschrikkelijk.’

Hoe belangrijk is het dus dat er wordt gecontroleerd dat de gegevens, op het moment dat die voor de eerste keer worden ingevoerd in de BRP, kloppen? ‘Cruciaal. Want als in de inschrijving een fout zit kan dat – zelfs tot jaren later- desastreuze gevolgen hebben. Iedere keer dat die controle niet goed is en iedere keer dat er een fout in het systeem komt, weet je niet waar de fout eindigt. Je moet het dichten bij de ingang.’

Nationale Ombudsman

De Algemene Rekenkamer stelt voor dat er 1 instantie komt in Nederland, die zich verantwoordelijk stelt voor het oplossen van problemen met de BRP. Die instantie moet in alle systemen kunnen, zodat de fouten bij de bron kunnen worden aangepakt. ‘Bij voorkeur is dat voor ons de Nationale Ombudsman,’ aldus Visser.

Ondervind je ook problemen met de BRP? Woon je bijvoorbeeld samen met een ‘spookbewoner’ en is dit moeilijk om recht te zetten? Laat het ons weten op: demonitor@kro-ncrv.nl.

Lees meer over

Overheid en bureaucratie Digitaal doolhof
Verkenning Research Opnames Uitzending

278 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De overheid trekt zich steeds verder terug achter een digitaal loket. Maar wat gebeurt er als jouw gegevens niet kloppen? Zoals bij de Belastingdienst, de Basisregistratie Personen, DUO of het UWV....
Alles over dit onderzoek