Advocaat over korting Koopgarant: ‘Dit kan echt béter worden uitgelegd’

maandag 02 januari 2017 Leestijd: 3 min.

Advocaat Bram van de Kam /

Judith Meulendijks

Redacteur

judith.meulendijks@kro-ncrv.nl

maandag 02 januari 2017 Leestijd: 3 min.

‘Juridisch steekt het goed in elkaar. Maar als je denkt aan de consument die ermee in aanraking komt, zou ik toch warm aanbevelen om duidelijker te formuleren.’ Hoe goed is de voorlichting over de korting die hoort bij Koopgarant? We laten bouw- en vastgoedadvocaat Bram van de Kam naar alle documenten en aktes kijken die uitleg geven over de regeling. Is het voor hem duidelijk dat het gaat om een bedrag dat je niet mag houden, maar dat uiteindelijk weer wordt verrekend?

Van de Kam: ‘Het woord korting, ja, als je dat niet verder tot je laat doordringen, dan denk je dat je er iets voor terugkrijgt. Als je de gemiddelde consument dit laat lezen, dan acht ik de kans zeer groot dat ze er niet zomaar uitkomen.’

In ons dossier Koophuis doen we onderzoek naar de Koopgarant-regeling. Woningcorporaties kunnen woningen verkopen met Koopgarant. Dit betekent dat zij kopers een ‘korting’ op de koopprijs geven én een terugkoopgarantie bieden aan de koper. Die korting wordt later weer verrekend en in feite moet dan de korting terugbetaald worden. De bewoner is verplicht zijn woning te verkopen aan de woningcorporatie. De prijs wordt bepaald via een taxatierapport met daarin de geldende marktwaarde. Die marktwaardes bij aankoop en verkoop worden vastgesteld door een taxateur die de woningcorporatie aanstelt.

‘Ik wist dat echt niet’

Eerder liet Mario Bahlmann, die een Koopgarant-woning heeft van woningcorporatie Woonbron, ons al weten dat hij nooit heeft begrepen dat de korting moet worden terugbetaald. Mario komt er pas door het kijken van onze uitzending achter dat de korting geen èchte korting is. Mario: ‘Toen bleek inderdaad dat ik het moest terugbetalen. Ja, ik wist dat echt niet. Dat is in geen één gesprek naar voren gekomen. In de reclame-uitingen van Koopgarant wordt er gesproken van een korting, dus ik dacht: ik krijg korting.’ Ook Mario’s buurvrouw en een collega van hem die beiden een Koopgarant-woning hebben, hebben niet begrepen dat de korting moet worden verrekend. En Aukelien Visser uit Apeldoorn mailde ons namens haar hele complex van 21 appartementen. ‘Niemand wist dat je de korting terug moest betalen. Ik heb de informatie en contracten goed doorgelezen en mensen in mijn omgeving ook. Het is echt niet duidelijk,’ vertelt ze als we bij haar langs gaan. ‘Als we geweten hadden dat de korting geen korting is, dan had niemand hier in de straat een huis gekocht.’

Lastige materie

Jurist Bram van de Kam heeft na het lezen van alle documenten de korting wèl begrepen, maar zegt dat het ingewikkeld staat omschreven: ‘Mijn conclusie is dat in de documentatie het begrip korting, de bedoeling erachter, heel goed wordt uitgelegd. Daar kan eigenlijk geen misverstand over bestaan. Feit is wel dat het, ook voor een geoefend lezer als ik, lastige materie is. Voor een consument, en zeker voor een starter op de woningmarkt is niet makkelijk te doorgronden wat de opzet hierachter is.’

Website Woonbron

Als voorbeeld haalt Van de Kam de website van de Rotterdamse woningcorporatie Woonbron aan. ‘Wat hier opvalt is dat we aftrappen met die korting van 15% op de taxatiewaarde, dat is waar je mee binnenkomt op de site. Dan worden die voorwaarden uitgelegd. Bijvoorbeeld over de zelfbewoningsplicht en de verplichting om je woning aan de woningcorporatie terug te verkopen. Maar wat er niet wordt uitgelegd is hoe die korting nou daadwerkelijk later na het weer terugverkopen aan de woningcorporatie wordt verrekend.’

Woonbron zegt in een reactie aan ons dat zij het niet eens zijn met de stelling dat de informatie over de korting niet duidelijk is of niet wordt gegeven. Een woordvoerder zegt: ‘In de advertentietekst staat een korte toelichting. Vervolgens komt de klant op de website waar uitgebreide informatie staat. Hierna volgt een bezichtiging en daar wordt in meer detail uitgelegd hoe Koopgarant en de waardebepaling werkt. Als het komt tot een koop, staat de informatie vervolgens ook in de voorlopige en definitieve koopovereenkomst.’

Ons onderzoek gaat door. We richten ons op de voorlichting van woningcorporaties bij de verkoop van Koopgarant. Want is bij aankoop duidelijk dat de korting uiteindelijk weer wordt vereffend? Heb je hier ervaring mee? Laat het ons weten via tip insturen.

Lees meer over

Wonen en leefomgeving Koophuis
Verkenning Research Opnames Uitzending

Koophuis

Verkenning

Ben jij starter op de woningmarkt? Wil je ons vertellen over jouw zoektocht naar een huis en wat je onderweg tegenkomt? We horen graag van je!

Deel jouw ervaring 60 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 15 januari 22:35u, NPO2

650 tips

ontvangen

Ervaringsdeskundigen

gezocht

Dit artikel is geschreven door:

Judith Meulendijks Redacteur

Judith Meulendijks bijt zich graag vast in onderwerpen. Zij maakt graag helder vertelde verhalen over falende overheidsprocessen, en dan vooral over de mensen die daarvan het slachtoffer zijn. Ze heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel en probeert met haar werk als journalist bij De Monitor de samenleving een beetje beter te maken. Tipgevers, zeker ook van buiten de Randstad, kunnen bij haar terecht voor een luisterend oor. Zij worden echter niet op hun blauwe ogen geloofd; boven alles moet een verhaal kloppen. Judith’s interesse is breed, maar ligt in hoge mate bij justitie, zorg, digitalisering en (medische) privacy.

Lees verder
@judith_monitor

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

De huizenprijzen zijn weer op het niveau van voor de crisis, zo kopte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in september. In de vier grote steden liggen de prijzen zelfs duide...
Alles over dit onderzoek