Actiegroep Oisterwijk Trilt: ‘Als er één intercity voorbij komt, staat de kast te schudden’

zondag 18 november 2018 Leestijd: 3 min.

Scheuren woning Annie Verhoeven / Quattro Expertise

Marjolein Schut

Redacteur

marjolein.schut@kro-ncrv.nl

zondag 18 november 2018 Leestijd: 3 min.

‘Mijn kinderen noemen mij dolle Mina. Ik ben eigenlijk niet zo’n actievoerder, maar de trillingen die er nu zijn, hebben mij tot een soort actievoerder gemaakt,’ vertelt Annie Verhoeven. Zij heeft flinke scheuren aan haar woning in Oisterwijk die volgens haar veroorzaakt worden door langs denderende treinen. We spreken haar voor ons onderzoek 'Treintrillingen'.

Na haar blog over de overlast van het intensieve treinverkeer op de lokale nieuwssite krijgt Annie veel bijval. ‘Al heel snel reageerden 160 mensen en werd de actiegroep Oisterwijk Trilt opgericht.’ Zolang er geen oplossing voor de trillingen gevonden is, willen de actievoerders maar één ding: machinisten moeten vóór ze het dorp naderen op de rem trappen en vaart minderen.

Annie woont aan de druk bereden Brabantroute, een traject waar zowel passagiers- als goederentreinen rijden. Oisterwijk Trilt wil dat door ProRail onderzocht wordt of de trillingen gedempt kunnen worden, ook omdat het goederenvervoer de komende jaren nog verder zal toenemen. Door geplande werkzaamheden aan de Betuwelijn in Duitsland zullen nog meer goederentreinen over de Brabantroute gaan rijden.

lees ook: Tricht trilt door goederenspoor: ‘Het glazuur springt hier van de tegels’ woensdag 10 april

‘Schudden in de sponningen’

‘Ik heb een hele grote scheur bij de aanbouw naar de garage en die aanbouw komt nu heel erg naar voren. Overal in huis ontstaan nu scheuren.’ Die scheuren waren er nog niet toen zij drie jaar geleden haar vrijstaande, oude woning kocht pal aan het spoor. ‘De trillingen voelde ik toen niet.’ Maar daar komt volgens haar verandering in wanneer ProRail najaar 2017 de houten bielzen vervangt door betonnen bielzen, een derde spoor en wissels verwijdert en een voetgangerstunnel aanlegt.

Sinds die tijd rijden de treinen veel harder. ‘Treinen ‘springen’ nu over het betonnen blok van de spoorovergang,' aldus haar man Ruud Karstens. Maar volgens ProRail is de maximumsnelheid van 130 kilometer niet anders dan voorheen. Annie weet wel beter: ‘Treinen die geen wissels passeren mogen met een maximum snelheid van 130 km per uur rijden op dit baanvak. Nu het derde spoor weg is, rijden de intercity’s met deze snelheid nu door Oisterwijk. Ook de goederentreinen rijden harder dan voorheen.

HSL-lijn

De meeste overlast in Oisterwijk zou veroorzaakt worden door het type intercitytreinen die ook op de Hogesnelheidslijn (HSL, red.) rijden met twee zware Traxx Bombardier locomotieven. ‘Die treinen kunnen 160 kilometer per uur halen. Op de HSL-lijn is het spoor breder, maar er is nooit onderzocht hoe die trein het doet op gewoon spoor. Die dreunen op de spoorwegovergang omdat dat een betonnen blok is. Ook de nieuwe betonnen bielzen hebben dat effect: ‘Beton zorgt er voor dat er geen demping is bij voorbij razende treinen. ‘Wij zitten steen op steen. Er zit geen sloot of grasveldje tussen het spoor en de funderingen van ons huis die de trillingen kunnen breken.’

De trillingen leiden bij Annie tot slapeloze nachten. ‘Ik slaap pas om half één, dan komt de laatste intercity. En rond zes uur word ik weer wakker van de eerste intercity’s. Als er één intercity voorbij komt, staat de kast te schudden. Komen er twee tegelijk langs dan hoor je de deuren in de sponningen schudden.’

Geen nulmeting

Na een klacht over de schade aan haar woning heeft ProRail trillingsmetingen laten uitvoeren bij Annie. Maar die erkent geen aansprakelijkheid voor de schade. Het verbaast haar niet. ‘In Nederland heeft nog nooit iemand kunnen aantonen dat hij schade heeft door chronische trillingen. Ze verwijzen standaard naar de bouwtechnische staat van de woning als oorzaak. Het lijkt of we tegen een hele grote muur aan trappen. Er wordt niet naar oplossingen toe gedacht door ProRail.’

Probleem voor de bewoners is dat zij moeilijk kunnen aantonen dat de trillingen zijn toegenomen. ‘ProRail zegt: ‘Jullie moeten het causaal verband aantonen tussen de schade en de trillingen’. Maar juist dat is lastig omdat ProRail voor de aanpassingen aan het spoor nooit metingen heeft gedaan naar de intensiteit van de trillingen. Alleen bij grote ingrepen aan het spoor waaraan een tracébesluit vooraf gaat, is een nulmeting naar het trillingsniveau verplicht. ‘Was dat wel gedaan, dan hadden we geweten hoeveel trillingen er toen waren en hoe hard de treinen toen reden en dan had je het kunnen vergelijken met nu.’

Annie vindt ook dat ProRail teveel belemmeringen opwerpt om schade te kunnen melden. ‘De medewerker aan de telefoon wimpelt je in eerste instantie af met: ‘De hinder van trillingen zijn bij wet nog niet vastgelegd en dus kunnen we niets doen’. Je moet doorvragen en duwen dat de klacht serieus is en dat je een schadeformulier krijgt.’ Toch blijft zij bewoners oproepen wel de schade bij ProRail te blijven melden.

Grootschalig onderzoek

ProRail heeft inmiddels een grootschalig onderzoek laten uitvoeren naar de trillingen nadat er meer klachten binnen kwamen van mensen die langs het spoor wonen tussen Oosterhout en Oisterwijk. Afgelopen augustus werden op vier locaties rondom het spoor in Oisterwijk en op elf locaties op het traject Oisterwijk/ Dorst (gemeente Oosterhout, red.) trillingen gemeten en bodemonderzoek gedaan. Doel van dit onderzoek is om te achterhalen wat de oorzaak is van de vele extra klachten. Maar Annie is niet gerust over de uitkomst. ‘ProRail heeft een onafhankelijk bureau ingeschakeld en de resultaten zijn er al, maar als ik vraag om de rapportage dan krijg ik hem niet, ondanks beloftes die daarover zijn gedaan. Nu wordt er samen met ProRail naar een uiteindelijke rapportage toegewerkt. De vraag is hoe onafhankelijk dat zal zijn.

Wil je op de hoogte gehouden worden van dit onderzoek? Abonneer je op onze nieuwsbrief

 

 

 

 

Lees meer over

Natuur en milieu Treintrillingen
Verkenning Research Opnames Uitzending

Treintrillingen

Opnames

Deel jouw ervaring 11 andere artikelen in onderzoek
Uitzending is geweest op zondag 19 mei 22:40u, NPO2

235 tips

ontvangen

Natuur en milieu / Treintrillingen

Oproep

Woon je dicht bij het spoor en heb je ook schade of overlast van trillingen door goederen- of passagierstreinen? Meld je bij ons! Ook komen we graag in contact met schadedeskundigen en meetspecialisten. Laat een berichtje achter via het tipformulier hieronder.
Deel jouw ervaring

Teun van de Keuken

Presentator televisie

Deel jouw ervaring

Dit artikel is geschreven door:

Marjolein Schut Redacteur

Scherpzinnig researcher, wars van een-dimensionale verhalen. Ervaren in actualiteiten (Nieuwsuur), talkshows (oa Pauw & Witteman) en buitenland-series. Startpunt zijn persoonlijke verhalen, om vervolgens uit te zoomen en daar een scherp analyserend, journalistiek verhaal van te maken. Open blik, vind het belangrijk om een verhaal van verschillende kanten te bekijken en te ontleden. Elk onderwerp – ook ver weg van de Randstad - heeft voor mij potentie.

Lees verder
@schut_marjolein

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Toon meer

Meer weten?

Het wordt steeds drukker op het spoor. Nederland heeft zichzelf ambitieuze klimaatdoelen gesteld en vervoer per trein is een stuk duurzamer dan een auto of vrachtwagen. Maar wat betekent dit voor d...
Alles over dit onderzoek