Verkeer en vervoer / Verkeersveiligheid

Aantal verkeersdoden is weer gestegen

maandag 01 mei Leestijd: 1 min.

Dodelijk verkeersongeval op de A27 /

Jerry Vermanen

Redacteur

maandag 01 mei Leestijd: 1 min.

Vorig jaar zijn 629 mensen overleden na een verkeersongeval. Dat zijn 8 personen meer dan in 2015. Tot 2012 daalde het aantal verkeersdoden, maar daarna is het vier jaar op rij gestagneerd of zelfs gestegen.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek dinsdag heeft bekendgemaakt. De overheid stelde in 2008 het doel om in 2020 het aantal verkeersdoden tot een maximum van 500 te laten dalen. Met deze laatste cijfers raakt die doelstelling nog verder uit zicht.

In eerdere artikelen in ons dossier Verkeersveiligheid lieten wij al zien dat verschillende partijen zich zorgen maken over de veiligheid op de weg. Landelijke projectleider verkeer van de Nationale Politie, Egbert-Jan van Hasselt, vertelde bijvoorbeeld al dat hij vindt dat er door wegbeheerders te weinig prioriteit wordt gegeven aan verkeersveiligheid. ‘Er is geen ander fenomeen dat zoveel leed kent. En naast het leed kost het de maatschappij 14 miljard euro per jaar. Bij vliegen accepteren we het niet als er slachtoffers vallen, maar in het verkeer vinden we het kennelijk erbij horen.’

Het aantal verkeersdoden is in 2016 weer toegenomen.

Vooral onder automobilisten van 18- tot 25-jaar en 75-plussers vallen relatief veel verkeersdoden. In totaal overleden 231 inzittenden van een personenauto, waarvan 186 bestuurders en 45 passagiers. Daarnaast kwamen 189 fietsers, 51 voetgangers, 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 38 bestuurders van een scootmobiel om het leven.

Het risico op een dodelijk ongeval is het grootst in de ochtendspits tussen 7:00 en 9:00 uur, en in de middagspits tussen 16:00 en 18:00 uur. Als rekening wordt gehouden met het aantal gereden kilometers, dan het het risico het grootst tussen middernacht en 7:00 uur.

Ruim een derde van de dodelijke verkeersslachtoffers vallen in de provincies Gelderland en Noord-Brabant. Gecorrigeerd naar het aantal gereden kilometers vallen de meeste verkeersdoden in Drenthe en Zeeland.

Wij doen onderzoek naar onveilige verkeerssituaties. Heb je daar ervaring mee? Meld het ons: demonitor@kro-ncrv.nl.

Dit artikel is geschreven door:

Jerry Vermanen Redacteur

Jerry Vermanen werkt op de dataredactie van KRO-NCRV. Hij zoekt altijd naar meetbare en controleerbare gegevens voor de basis van zijn verhalen. Meningen zijn leuk voor feestjes en verjaardagen, maar feiten maken journalistieke verhalen de moeite waard. Uitzoomen voor het grotere plaatje, en inzoomen voor het menselijke verhaal.

Lees verder
@jerryvermanen

Deel dit artikel

Meer artikelen in dit onderzoek

Meer weten?

Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in Nederland. Het aantal ernstig gewonden en het aantal doden in het verkeer is de laatste jaren gestegen. Burgers, gemeenten en deskundigen roepen dat er weer meer gehandhaafd moet worden. De meeste ongevallen komen door te hard rijden, alcoholgebruik en afleiding (mobiele telefoon). Zou meer handhaving leiden tot minder slachtoffers in het verkeer? En zo ja waarom gebeurt dat dan niet meer? Het aantal bekeuringen daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het aantal staandehoudingen is van 1,5 miljoen in 2007 gedaald naar 250.000 in 2015.

Alles over dit onderzoek