AD, regiotitels en Pointer (KRO-NCRV) gaan structureel samenwerken rond verkiezingen en in de regio

We gaan een structurele samenwerking aan met het AD en de aangesloten regionale kranten. Zo slaan het AD en Pointer de handen ineen tijdens de factcheck-marathons, voorafgaand aan verkiezingen. Hierin controleren factcheckers uitspraken van politici op waarheid. Ook sluiten journalisten van het AD en de aangesloten regionale kranten aan bij de pop-up redacties waar we onderzoek doen naar regionale misstanden. Verder zullen de redacties ook geregeld samenwerken bij onderzoeksjournalistieke projecten.

Voorafgaand aan de Provinciale Statenverkiezingen eerder dit jaar, werkten het AD en Pointer ook al samen. We controleerden bijna 50 claims van politici op feiten en onderzoek. Ook in de periode naar de landelijke verkiezingen toe, op 22 november, bundelen we onze krachten. En hetzelfde geldt in de weken voor de Europese verkiezingen (juni volgend jaar).

Rennie Rijpma, hoofdredacteur AD: “De onderzoeksexpertise van Pointer is de perfecte aanvulling op de slagkracht van onze verslaggevers in Den Haag en ons fijnmazige netwerk van regioverslaggevers in Nederland. Wat politici beweren en wat mensen in Nederland ervaren komt niet altijd overeen. Met Pointer checken we hoe beweringen en beleving zich verhouden tot de feiten. Het geeft ons publiek meer inzicht en helpt bij het bepalen op welke partij en op wie te stemmen.’’

Ook werkt het AD vanaf dit najaar mee aan de pop-up redacties waarmee Pointer Radio het land ingaat. Op de (tijdelijke) pop-up redactie verzamelen we tips en ervaringen van bezorgde inwoners uit de regio als startpunt voor hun onderzoek, om daar uiteindelijk een uitzending van te maken (niet zelden ook voor televisie). In november strijken we met het AD neer in Delft, waar ze zich op de huurwoningmarkt storten.

René Sommer, hoofdredacteur KRO-NCRV: “Het AD is een gevestigde journalistieke naam met veel dossierkennis. Hun expertise is complementair aan die van Pointer. Zo versterken we elkaar en met het grote landelijke en regionale bereik van het AD hebben we maximale impact met onze journalistieke samenwerking. Ik kijk enorm uit naar de publicaties en de content die voortkomen uit maatschappelijke dossiers waarbinnen KRO-NCRV’s Pointer en het AD aandacht geven aan burgers in de knel en deze mensen vanuit hun regio’s een stem geven.”